Zurück "Roadsongs For The Business Class" Unten
Track 1: 04:30 Track 2: Ghost Of Your Past Track 3: Four Seasons Traveller Track 4: Sad Marie Track 5: While I'm Sleeping Track 6: Little Black Car Track 7: Furious Track 8: Thoughts To An Old Friend Track 9: Perfect Day Track 10: Blinking Sign Track 11: Awesome View Track 12: Birdsong
  • Waiting For Louise im Jahre 2010 kommt ganz ohne fremdes Material aus!
  • OK - den "Little Black Car" gab es schon mal auf der CD "But Not The Blue Number" der Rusty Nails
  • Hier die Texte und ein paar Anmerkungen zu den einzelnen Liedern

1. 04:30 (Birdsong Pt. I)
(Michael Mann, 2010)
Zur Einstimmung die Spellener Vogelwelt, aufgenommen am 12.07.2009 um halb Fünf Uhr morgens ...
Detlef Goch (glockenspiel), Michael Mann (6string ag), Ute Rettler (12string ag), Birds at 04:30 (voc)

2. Ghost Of Your Past
(Michael Mann, 2008)
Tuesday Morning in the sleepy town
I was on my way, walking round with my dog
She was standing by the grocery
And then she put her eyes on me
She said “Hi”, I said “Hey,
Are you feeling good?” – She said “I am O.K.”

She came back just the other day
She told me that she had to stay
for a while

She talked about where she had been
And all the places she had seen
She claimed that no one’s around no more
And all good people left for sure
And I just thought: how could that be?
This “no one” is including me

So I just grabbed my dog
And carried on with my own walk
And wished you all the best

It feels pretty funny to talk to a stranger
That looks like a lover from long time ago
But you better make peace with that ghost of your past
There is no point in that

A few weeks later in that smokey club
I saw her again, hangin’ ‘round with those boys
She never would appreciate
At least that’s what she always said
I tried a little bit more to catch her eye
But she would give it no reply

So I stopped looking at
And carried on with my own chat
And wished her all the best

It feels pretty funny to notice a stranger …
That looks like a lover from long time ago
But you better make peace with that ghost of your past
There is no point in that

Ich weiß nicht mehr, ob es wirklich ein Dienstag war, aber auf jeden Fall hatte ich damals meinen Hund nicht dabei. Es war auch nicht vor dem Lebensmittelladen, sondern einer Fahrschule, aber ansonsten hat sich das Treffen mit meiner Ex tatsächlich so abgespielt. Zumindest in meiner Erinnerung.
Allerdings habe ich mir erlaubt, es im Rahmen meiner "künstlerischen Freiheit" beim zweiten Treffen mit den handelnden Personen nicht ganz so genau zu nehmen. "Ähnlichkeiten mit lebenden Personen sind rein zufällig" - wie es im Abspann von Filmen immer so schön heißt.
Detlef Goch (snare), Johannes Lehmann (bg), Michael Mann (voc, ag, bj), Ute Rettler (eg), Silke Reinders-Gareden + Werner Gsrden (bvoc)

3. Four Seasons Traveller
(Michael Mann, Werner Garden, 2009)

4. Sad Marie
(Michael Mann, Susanne Kowalsky, 2009)
There was nothing special in their lives
Just kids going to school
Kids that got lost, ages ago
They didn't want each other to know
About their feelings

So many things happened
And as years went by
Marie nearly forgot
What she was looking for

Nobody knows exactly why but
Suddenly, she found what she was looking for
So happy she couldn't believe
So happy he couldn't believe
They met again

Long time ago tomorrow, again
Sad Marie will have forgotten by then

For a reason he could not explain
He felt scared
For a reason he could not explain
He let her know all about his life
But felt scared
And asked her to step out of his life
It was their destiny
They didn't want each other to know
About their feelings

Long time ago tomorrow, again
Sad Marie will have forgotten by then


  • 16.05.2009: Susanne und Michael treffen sich beim Grillen in Alpsray und reden über ihre künstlerischen Ambitionen. Susanne schreibt Songtexte und Geschichten. Michael schreibt Songs, aber es mangelt manchmal an Texten. Susanne verspricht, mal was vorbeizuschicken.

  • 20.05.2009: per Email landen beim überraschten Michael tatsächlich zwei Texte von Susanne

  • 21.05.2009: Michael schnappt sich seine Gitarre und probiert ein wenig herum und nach wenigen Minuten sind Melodie und Akkorde für "Sad Lorraine" gefunden

  • 22.05.2009: Die neue Nummer wird auf der W4L-Probe gejammt, auch wenn die Junx eigentlich für den nächsten Gig üben sollten. Es klappt zwar noch alles nicht so richtig, aber warten wir mal ab ...

  • 01.07.2009: Lorraine heißt jetzt mit Susannes Segen Marie. Klingt irgendwie besser.

Detlef Goch (snare, cymbals, bassdrum), Johannes Lehmann (bg), Michael Mann (voc, ag, harmonica), Ute Rettler (eg), Silke Reinders-Garden (voc)

5. While I'm Sleeping
(Michael Mann, 2009)
Sometimes while I’m sleepin’
I know what it’s all about
Sometimes while I’m sleepin’
I’ve got the master plan
Sometimes I am sleepin’
Like a little baby child
When I awake in the mornin’
There’s just a glimpse
And I can’t hardly remember anything

To catch a glimpse of hidden things
To know what’s all about
To walk a road with no direction sign
And never go astray
And always be the first to know
What’s it all about
But when I awake in the mornin’
There’s just a glimpse
And I can’t hardly remember anything

Tagebuch eines Liedes:
  • 13.01.09: neue Akkordfolge aufgenommen

  • 08.07.09: erste Strophen aus zwei Textfragmenten vom März 08 und Juni 09 zusammengesetzt

  • 30.12.09: erster Test auf Probe von Ute und Micha
  • Detlef Goch (toms, shakers), Johannes Lehmann (bg), Michael Mann (voc, 6string acoustic guitar, harmonicas), Ute Rettler (12string acoustic guitar, mandolin), Masha (waucals)

    6. Little Black Car
    (Michael Mann, Bernd Baumgart, 1991)

    7. Furious
    (Michael Mann, 2009)
    A phone call the evening
    like a rumbling in the air
    You start to talk about,
    talk about this and that
    But I don’t want - to talk about that
    And I don’t want - to hear about
    About what is on your mind
    wouldn’t make me curious
    What is in your dreams
    couldn’t make me furious

    I don’t wanna know – whatever happened to Jack and Jill
    I don’t wanna know – who’s got married and who’s got ill
    I don’t wanna know - what makes you curious
    I don’t wanna show – that it makes me furious in a way
    That I can’t talk – talk about (that)
    That we can’t walk – just walk about

    There are two kind of situations
    I can’t handle them very smart
    First one is when we’re together
    and second one
    when we’re apart it makes me curious
    when we’re apart it makes me furious

    Tagebuch eines Liedes:
  • 29.01.09 08:00 - aufgewacht nach einer heftig durchträumten Nacht

  • 29.01.09 08:30 - ZOOM H4 angeschaltet und eine Songskizze, die mir seit ein paar Tagen im Kopf herumgeistert, mit improvisiertem Gesangs aufgenommen

  • 30.01.09 14:00 - Aufnahme abgehört, den frei improvisierten Text in Phantasie-Englisch und das intuitiv entwickelte Ablaufschema (ABA-ABA) aufgeschrieben; Zusätzliche Bridge geschrieben
  • 30.01.09 20:00 - neues Lied unter dem Arbeitstitel "Slow-Song in D Minor" mit Locke und Jo angetestet, die neue Bridge wieder verworfen

  • 10.02.09 - neuen Text geschrieben, der sogar Teile aus der freien Improvisation beibehält; neuer Arbeitstitel: "Furious"; gleichzeitig eine neue Bridge geschrieben

  • 16.02.09 - "Furious" mit neuem Text und neuer Bridge mit Jo und Guido ausprobiert: es passt!

  • Detlef Goch (stabglockenspiel, cymbals, toms, electronic fingerdrums), Johannes Lehmann (bg), Michael Mann (voc, acoustic guita, banjo), Ute Rettler (electric guitars)

    8. Thoughts To An Old Friend
    (Michael Mann, Werner Garden, 2009)
    It’s a time and a place right now
    And the evening is getting late
    We feel easy and we smile about
    The stories we create
    It’s been a long, long time
    But we had it – together –

    Together like when we were
    In the days of our youth
    Together we were dreaming of
    A new world coming soon
    We had the innocence
    The music and the trust – together –

    Life was easy then
    And the spirits were high
    And there for there was
    There was not so much to say

    But then we’ve been turned around
    And realised how hard it is
    To survive in a working world
    And compromise and to exist
    The world keeps on turning
    And the years have gone quite fast

    It was all about paying bills
    And raise the children well
    We lost some of our pride
    And the worries never end
    But in between this worries
    There are moments like now

    Der erste gemeinsame Song seit langen Jahren ist in der Entstehung!!! Im Oktober 2008 kam Michael mit einem Gitarrenriff und einem Melodiefragment zur Rusty-Probe, wenig später gab es einen Textentwurf von Werner.
    Seit der erneuten "Kreativpause" der Rostigen Nägel hat die Nummer Anfang 2010 den Weg in das Repertoire von W4L für deren neue CD gefunden. Werner wird auch dort die Solostimme singen.
    Detlef Goch (snare, cabasa, shaker), Johannes Lehmann (bg), Michael Mann (acoustic guiter, banjo, 2nd. voc), Ute Rettler (electric guitar), Werner Garden (voc)

    9. Perfect Day
    (Michael Mann, 2010)

    10. Blinking Sign
    (Michael Mann, 2009)

    11. Awesome View
    (Michael Mann, 2010)
    You can say - that I like you, girl, a lot
    It don’t mean - that I’m with you on the spot
    But I’m just open for things to come
    And I’m sure that datin’ you is fun

    I stop my bike - beside the mountain’s awesome view
    I realize - I’d like to share that moment with you
    My odometer says five times four
    And there’s a longing I can’t ignore:

    To send a little message to you
    Wishin’ you could be there, too

    You can say - that I like you, girl, a lot
    It don’t mean - that I’m with you on the spot
    And I’m hopin’ for things to come
    But it’s more like being on the run

    Maybe I can send a message to you
    Hopin’ you could see me through


    Tagebuch eines Liedes:
  • 12.08.09: neue Akkordfolge aufgenommen

  • 19.11.09: Erster Textentwurf

  • 01.01.10: beide Zutaten zusammengeführt

  • 06.01.10: erster Bandtest auf Probe von Ute, Guido und Micha


  • 12. Killing Time (Birdsong Pt. II)
    (Michael Mann, Johannes Lehmann, 2010)
    When the killer is just killing time
    And won’t go shootin’ anymore
    When he figures out that no one needs
    A bouncer by the door
    The killer is just killing time
    Won’t go shootin’ anymore
    There are options to consider now
    And others to ignore

    The rider was just riding home
    When they threw him off the track
    He tried to find redemption
    But the load’s still on his back
    The rider was just riding home
    When they threw him off the track
    To spurn his fortune lavishly
    Didn’t help to get it back

    When the keeper is just keepin’ on
    To watch the open door
    Though wind and rain explore the space
    And crack the castle's floor
    When the keeper is just keepin’ on
    To watch the open door
    Whose key is buried in my mind
    And nothing left but lore

    Tagebuch eines Liedes:
  • 12.07.09 04:30: Michael wird von einem lautstarken Konzert der heimischen Vogelwelt geweckt und steigt mit seiner Gitarre trotz Schlaftrunkenheit in die Session ein. Geistesgegenwärtig wird die Musik mit den gefiederten Sängern mit dem ZOOM festgehalten.

  • 03.09.09: Textfragment "When the killer is just killing time" kommt als Geistesblitz, kann aber (noch) mit keiner Melodie zusammengebracht werden.

  • 04.01.10: Tommy zaubert aus den aufgenommenen 25 Minuten mit störenden Hintergrundgeräuschen einen wunderbaren kleinen Soundtrack von etwa 12 Minuten

  • 06.01.10: eine erste vielversprechende Jamsession der digitalisierten Spellener Piepmätze auf Basis von Michas Akkorden bei einer Bandprobe in Mehrhoog

  • 13.01.10: eine weitere Akkordfolge entsteht beim Herumprobieren und wird natürlich geistesgegenwärtig "gezoomt".

  • März 2010: Die neuen Akkorde vom Januar 2010 passen gut zum Textfragment vom vergangenen September und werden zum provisorischen Text "Killing Time" ausgebaut.

  • April 2010: die neuen Akkorde passen auch gut zum Vogelgezwitscher und ersetzen die alten. "Killing Time" ist jetzt der "Birdsong" - auch wenn das vielleicht auf den ersten Blick nicht zusammen zu passen scheint.

  • 18.04.10: Der neue "Birdsong" braucht auch unbedingt noch Chorgesang, den Micha zwar schon "im Kopf hört", aber erst mit Silke und Werner Garden umsetzen kann.

  • 24.05.10: Johannes hat den Textentwurf Korrektur gelesen und schnell noch selber eine zusätzliche dritte Strophe hinzugefügt.
  • Detlef Goch (glockenspiel), Michael Mann (voc, 6string acoustic guitar), Ute Rettler (12string acoustic guitar), Silke Reinders (bvoc)

    12. Interlude (Birdsong Pt. III)
    (Ute Rettler, 2010)
    Ute Rettler (electric guitar)

    12. Secrets (Birdsong Pt. IV)
    (Michael Mann, 2010)
    When all secrets are unravelled
    And there’s nothing left to do
    There is still a chance of looking back
    On the things that we’ve gone through
    When all secrets are unravelled
    And there’s nothing left to do
    Can you cheer me up, when my mood is down?
    Will you try to pull me through?

    Detlef Goch (glockenspiel), Michael Mann (voc, acoustic guitar), Silke Reinders-Garden (bvoc)