Revelator is the debut studio album from the 11-piece Tedeschi-Trucks Band, who already have a reputation as a wildly exciting live jam group. That said, the record that Susan Tedeschi and husband Derek Trucks have recorded proves something beyond their well-founded reputation as a live unit: that they can write, perform, and produce great songs that capture the authentic, emotional fire and original arrangements that so many modern blues and roots recordings lack. The duo forged their two individual solo bands (Trucks remains with the Allman Brothers Band) and added some other players. Oteil and Kofi Burbridge and Mike Mattison, as well as drummers Tyler Greenwell and J.J. Johnson are on board, as well as backing vocalists and a horn section. Produced by Trucks and Jim Scott, these 12 songs seamlessly meld blues, rock, Southern soul, gospel, and funk traditions into a heady, seductive, spine-slipping stew. The record also showcases Tedeschi as one of the finest vocal stylists in roots music, and Trucks, has become the only true heir of Duane Allman's bell-like slide guitar tone, his taste and restraint. More than this, Revelator offers proof that this pair and their bandmates are serious songwriters as well as players--anyone remember the original Little Feat? It's like that, but with a woman up front. While the single, "Midnight in Harlem," highlights the softer,side of the band with Tedeschi's soulful croon and Trucks' swooning slide, it's the harder numbers that fill out the story. The sexy opener "Come See About Me," the bluesy, gospelized "Don't Let Me Slide" (one of two cuts written by Trucks and Tedeschi with Jayhawk Gary Louris), the second-line funk-blues of "Bound for Glory" with its punchy horns; all of these offer evidence of the real depth that this band abundantly possesses. There's the skittering, slow-tempo guitar and B-3 soul-blues of "Simple Things," and the New Orleans-style horns introducing "Until You Remember," which can distract the listener for a moment from experiencing these songs for what they are-- until Tedeschi opens her mouth and lets the lyrics come up from her belly and drip from her lips and Trucks matches her emotion in his solo-- love songs; the likes of which we haven't heard since Delaney & Bonnie. The Eastern modal tinge in Trucks' playing and tablas dustinguishes "These Walls," tempered by the quiet conviction in the grain of Tedeschi's vocal would have made for a better single. The nasty, funky, Hendrixian droning blues of "Learn How to Love" is textured by Kofi's funky clavinet and Wurlitzer. Speaking of funk, Tedeschi takes her own smoking guitar break in "Love Has Something Else to Say," a slamming, break-ridden funk tune that quakes. It combines hard Southern Stax-styled rhythm, soul, blues, and nasty-ass rock. Revelator is a roots record that sets a modern standard even as it draws its inspiration from the past. It's got everything a listener could want: grit, groove, raw, spiritual emotion, and expert-level musical truth.
(by Thom Jurek, All Music Guide)
Gitarrenchords mit filigranen Soli und feinem Slide-Spiel, in Moll getränkte Hammondorgel, an Mardi Gras geschulte Bläsersätze und Gesangssätze, geschwenkt in ehrfürchtigem Gospel, innigem Soul und beherztem R&B.
Das Ehepaar-Tandem hat es unabhängig voneinander zu beachtlichen Karrieren in der American-Roots-Szene gebracht, sie sind in den letzten Jahren mehrfach für Grammys nominiert worden, 2010 dann gewann Derek Trucks den Grammy für „Already Free“ (Bestes Blues Album). Nichtsdestotrotz beschlossen die beiden Musiker, ihre Bands aufzulösen und eine neue – elfköpfige – Besetzung zu gründen. Trucks, der es als jüngster Musiker in die Top 100 der vom Rolling Stone gekürten Gitarristen gebracht hat, ist mit seinen 32 Jahren einer der weltbesten Slidegitarristen. Als Trucks 2006 mit Clapton tourte, schrieb die Süddeutsche Zeitung: „…der junge Derek Trucks eine so zartbittere Slidegitarre spielen darf, dass klar wird: Clapton möchte hier womöglich den Pokal weitergeben.”).
Kennen und lieben gelernt haben sich Susan & Derek 1999 auf einer Tournee mit den Allman Brothers, bei denen Gitarrist Trucks nach wie vor Mitglied ist. 2001 heiratete er die von Blueslegenden inspirierte Sängerin Susan Tedeschi – mittlerweile haben die Beiden zwei Kinder im Grundschulalter. Derek Trucks hat es sich nicht nehmen lassen, an allen zwölf Kompositionen auf „Revelator“ mitzuwirken, während Susan Tedeschi immerhin neun Songs mitschrieb. Toningenieur Jim Scott, auch vielfach mit Grammys ausgezeichnet (Johnny Cash, Dixie Chicks, Red Hot Chili Peppers), wurde zur Umsetzung in „Swamp Raga“, dem Studio des kreativen Musikerpärchens in Jacksonville, Florida, als Co-Produzent hinzugezogen.
Susan Tedeschi, die die Songs mit so viel Klarheit und Grandezza interpretiert werden, dass man sie in einem Atemzug mit Emmylou Harris, Alison Krauss und Stevie Nicks nennen möchte, stolziert gekonnt und beseelt durch ein weites Feld aus Delta Blues und Memphis Soul, aus Sixties-Rock und Seventies-Funk. Für den eingangs erwähnten Abwechslungsreichtum dieses Musik-Juwels sorgt die Tedeschi Trucks Band, die die Gelassenheit von „Midnight In Harlem“ ebenso leicht schultert wie den Swing von „Bound For Glory“. Mal liegt New Orleans gleich um die Ecke („Until You Remember“), mal wähnt man sich in fernen Ländern („These Walls“). Bei „Revelator“ hat man oft den Eindruck, dass in dieser Band Unglaubliches steckt, so variabel und möglicherweise noch viele weitere Früchte tragend wirkt dieses satte Dutzend Songs, das auf eine geschlagene Stunde kommt.
Nachdem sie bei der letzten Grammy-Verleihung noch als „Konkurrenten“ antraten, gehen Susan Tedeschi und Derek Trucks nun gemeinsam ins Rennen um Glanz und Gloria und dürften mit „Revelator“ allerorten beste Siegeschancen haben. Besser könnte man eine Rosenhochzeit nicht feiern.
(rheingau.eins.de, 07.06.2011)