The relentless re-embrace of acoustic campfire ponderings and singalongs may seem a bit strange in the 21st century, but as far as everything progresses, there will always be a harkening back to some form of a mythic lost paradise of the form. That said, Megafaun are just as taken by quietly tortured dark-night-of-the-soul whisperings, lo-fi oddities, and shards of feedback shade as they are of banjos and summertime evenings, giving Gather, Form and Fly a bit of an unsettled edge at various points. Songs like "Kaufman's Ballad" and the slightly goony swirl of "Impressions of the Past," shifting from marches to piano breaks and more, make for more fun than the straightforward if attractive enough compositions like "Worried Mind" and "Solid Ground." At their strongest, as on the brawling, complex "The Process," the trio verges towards the explosive thrill of an act like Akron/Family if not reaching that act's effortless genre recombination.
(by Ned Raggett, All Music Guide)
Drei sehr bärtige Typen aus North Carolina mit einem kühnen Hybrid aus Trad-Folk, einem The Band-Update und Avantgardistischem. Geht ihnen recht locker von der Hand. Dominierendes Instrument ist das Banjo, dazu kommen Fiddle, Akkordeon, Harmonica, Dobro und einige Frauenstimmen für den Harmony-Gesang. Erster Gedanke beim Hören dieses zweiten Megafaun-Longplayers: toller Satzgesang a la Fleet Foxes. Dann aber auch wieder ein zeitlupenhaftes Forschen in US-Roots Music im Stil von Souled American. Früher spielte man zusammen mit Bon Iver, heute entwirft man einen ganz neuen Stil, der Pop und History verbindet, Harmonie und Experiment, Rekonstruktion und Dekonstruktion. Appalachian Gothic. Im Song “Kaufman’s Ballad“ geht es um den Mann, der die Leiche von Gram Parsons stahl und in der Wüste verbrannte. „Solid Ground“ ist ein fetter, schleppender, sumpfiger Blues, der auch Michael Sheehy gut zu Gesicht stehen würde. Gemixt wurden die ebenso erstaunlichen wie beeindruckenden Songs von Chris Stamey.
(Joe Whirlypop, Glitterhouse)