Der US-amerikanische Singer/Songwriter Bonnie »Prince« Billy veröffentlicht ein fulminantes Album, welches er Anfang des Jahres mit einem kleinen Orchester in Nashville aufgenommen hat!
Es hat schon Tradition bei Will Oldham, aka Bonnie Prince Billy: Nichts Genaues weiß man nicht. Bonnie Prince Billy war und ist immer für große Überraschungen gut. Wir haben uns daran gewöhnt, dass er seine eigenen Regeln hat, was die Veröffentlichung seiner Musik anbelangt. Sein letztes Album, »Bonnie ›Prince‹ Billy (self titled)« hat er nicht nur selbst produziert, sondern 2013 auch noch selbst in einige wenige, von ihm auserwählte Läden gestellt.
Nun erscheint sein neues Album »Singer’s Grave A Sea Of Tongues«, das Mitte September einem weiteren Personenkreis zugänglich gemacht wird. Es ist ein musikalisches Kleinod, auf dem Bonnie »Prince« Billy einige Songs aus dem 2011 erschienenen Studioalbum »Wolfroy Goes To Town« noch einmal überarbeitet und mit Hilfe von Mark Neves (Lambchop, Silver Jews) in Nashville aufgenommen und produziert hat. Während die entsprechenden Songs auf »Wolfroy Goes To Town« in ihrer Instrumentierung eher puristisch ausgestattet waren, zumeist mit nicht viel mehr als einer akustischen Gitarre, hat sich Will Oldham für die neuen Aufnahmen mit 13 Musikern fast schon ein kleines Orchester ins Studio eingeladen und die Schönheit und Meisterschaft der Songs mit deren Hilfe auf's Schönste herausgearbeitet und mit traumhaften Arrangements versehen.
»Singer’s Grave A Sea Of Tongues« ist der ganz große Wurf von einem der sowohl talentiertesten als auch produktivsten amerikanischen Singer/Songwriter.
Will Oldham's path has never been straight and narrow. Over his lengthy, prolific run, the warbly-voiced troubadour has peppered his heartbreakingly beautiful songwriting with moments of absurdity, humor, and deeply unexpected or confounding moves that could spell commercial suicide for a lesser artist. Early on he changed the name of his project almost record to record, offering albums as Palace, Palace Brothers, and under his given name before settling with the Bonnie "Prince" Billy moniker. In the time between 2011’s Wolfroy Goes to Town and his 11th full-length, Singer's Grave/A Sea of Tongues, Oldham offered up an EP of reworked songs from deep in his catalog, an album of Everly Brothers covers, and a completely unannounced album he self-released and distributed, carrying copies in person to various independent record stores. So it should come as no huge surprise that the first largely available album of new Bonnie "Prince" Billy material in years is largely reworkings of songs from the most significant album just before it. The majority of the eleven tracks on Singer’s Grave are revisions of tunes that first appeared on Wolfroy Goes to Town or were released in the same general time-frame. Wolfroy tunes like “Night Noises,” “Quail and Dumplings,” and “We Are Unhappy” re-appear, in some cases replacing the spare, late-night confessional feel of the originals with rollicking bluegrass instrumentation. “No Match” is refurbished as “Old Match,” trading the soft wooziness of the Wolfroy version for a spirited, drum-heavy arrangement and swapping out Angel Olsen's sad-eyed backing vocals for a full-on gospel choir. The difference in some cases almost feels overly theatrical, with “So Far and Here We Are” recasting the protracted folk dirge that was once titled “New Whaling” as an electrified slab of cowboy rock with caterwauling backing vocals standing in for the ghostly chorus of the original. All told, Singer’s Grave remains valid and engaging by offering such vivid counterpoints to the usually subdued Wolfroy Goes to Town versions. Oldham’s intentions behind re-recording these relatively recent songs are puzzling, but the curious nature of the album is just another chapter of the mysterious, and in this case highly enjoyable saga of Bonnie "Prince" Billy.
(by Fred Thomas, All Music Guide)