The Monochrome Set gründeten sich 1978 in London und veröffentlichten auf Labels wie Rough Trade, Virgin, Warner und Cherry Red. Nach Trennungen, einer Reunion und verschiedenen Neuformierungen ist die Band um Lester Square, Andy Warren sowie Sänger und Songschreiber Bid seit 2011 wieder aktiv und veröffentlichte in der Folge zwei Alben.
Ihr Sound ist nach wie vor sehr eigen. So auch auf »Spaces Everywhere«: Obwohl diesmal Banjos, Hammond-Orgeln, weiblicher Backing-Gesang und sogar Flöten zu hören sind, merken Fachleute wie Laien sofort: Das sind The Monochrome Set. Unverzerrte, nervöse Gitarren, ein Sound zu einem Nouvelle-Vague-Film, irgendwie in den Fifties und Sixties verwurzelt, und doch empfindet man das Ganze als modern.
Dazu Bids Stimme, welche dieses Mal eher an die großen amerikanischen Crooner als an Lou Reed erinnert. Mit »Spaces Everwhere« veröffentlichen The Monochrome Set ein Album, das genauso ein moderner Klassiker werden wird wie »Eligible Bachelors« oder »Strange Boutique«.
Ballastfreie, zeitlose Songs der britischen Indie-Pop-Institution.
(Rolling Stone, März 2015)
»Spaces Everywhere« bezaubert mit charmanten Drei-Minuten-Songs, swingend, leicht psychedelisch, folkig-verspielt ...
(Audio, Juni 2015)
Fans seem baffled that the quirky U.K. crew known as the Monochrome Set aren't bigger than they are, but every culture gets the chart-toppers it deserves, and this world has yet to prove it deserves such wit, style, and spindly riffs. If it did, a snide-and-smart rebellion like Spaces Everywhere wouldn't be necessary, since the opening smarty "Iceman" comes on as paranoid and alone as every maverick who must walk amongst the provincial ("The Iceman, the eggman, and something wicked cometh"). Schooling the vacant is the kind of California dreaming that takes place during "When I Get to Hollywood" ("You told him he was beautiful, his eyes were like two nuts upon a plate"), but as deliciously snarky as the songwriting can be, main man Bid can also touch the heart now and then, as the rebel youth subject of "Oh, You're Such a Star" can't stand mom and grandmom's bitching, and probably because it hits too close to home ("She did not want to feel the aching, of their growing-up pains"). The bulk of the album sounds like Television married Sparks and had a baby during London's swinging '60s, and while Franz Ferdinand fans will find plenty to embrace with this veteran crew, the ridiculous prog rock of the title track predates the group's 1978 birthdate, plus as album closers go, it's a flute-filled, existential whopper ("Just where that chair is there used to be the shape of things to come"). There really are spaces everywhere, and most would be better served if they were filled with Monochrome Set albums.
(by David Jeffries, All Music Guide)