Schon nach den ersten Takten spürt man die fast erdrückende
Schwermut, die aus den elegischen, zum Teil sehr langen Songgedichten auf
Tim Buckleys drittem Album von 1969 spricht. Die sparsame Jazzinstrumentierung
aus Gitarren, Standbaß, Congas und Vibraphon oder Marimbaphon schafft
ein dichtes kammermusikalisches Umfeld und rückt "Happy Sad"
stilistisch in die Nähe von Van Morrisons "Astral Weeks".
Weit weniger depressiv musizierte Buckley noch auf dem Vorgänger "Goodbye
And Hello", der jetzt ebenfalls in einwandfreier Überspielung
als CD wiederveröffentlicht wurde.
© Stereoplay
|
Easily Tim Buckley's most underrated album, Happy Sad was another departure
for the eclectic Southern California-based singer/songwriter. After the
success of the widely acclaimed Goodbye and Hello, Buckley mellowed enough
to explore his jazz roots. Sounding like Fred Neil's Capitol-era albums,
Buckley and his small, acoustic-based ensemble weave elegant, minimalist
tapestries around the six Buckley originals. The effect is completely
mesmerizing. On "Buzzin' Fly" and "Strange Feelin',"
you are slowly drawn into Buckley's intoxicating vision. The extended
opus in the middle of the record, "Love from Room 109," is an
intense, complex composition. Lovingly underproduced by Jerry Yester and
Zal Yanovsky, this is one of the finest records of the late '60s.
(by Matthew Greenwald, All
Music Guide)
|