Neues Album in alter Besetzung
Es ist eine Sensation: Latin-Rock-Legende Carlos Santana und Band präsentieren 2016 ihr mit Spannung erwartetes neues Album. Aber nicht nur das: Für »Santana IV« hat der Gitarrist seine alte Mannschaft, bestehend aus Gregg Rolie (Keyboard, Gesang), Neal Schon (Gitarre), Michael Carabello (Percussion) und Michael Shrieve (Schlagzeug) wiedervereinigt.
Zum ersten Mal seit 45 Jahren nahm das Quintett zusammen eine Platte auf. Das letzte gemeinsame Werk in dieser Konstellation war das legendäre Nummer-eins-Album »Santana III« von 1971 – daher nun auch der Name »Santana IV«. Eigentlich handelt es sich bereits um das 24. Studioalbum Santanas.
Nach ersten Songwritingsessions 2013 begann die Band bereits 2014 mit den Aufnahmen zu »Santana IV«. Unterstützt wurden die »alten« Santana im Studio von Mitgliedern der aktuellen Besetzung, nämlich Karl Perazzo (Percussion) und Benny Rietveld (Bass). Als weiterer Gast ist der legendäre Sänger Ronald Isley von den Isley Brothers in zwei Tracks des neuen Albums zu hören.
Insgesamt umfasst »Santana IV« ganze 16 neue Songs, die die Band alle selbst schreib und produzierte. Dazu gehört auch die erste Singleauskopplung »Anywhere You Want To Go«. Der Song erschien bereits am 5. Februar 2016 und zeigt, dass sie in der Vergangenheit nichts von ihrer unvergleichlichen Energie und Musikalität verloren haben.
Im Gegenteil: Der Santana-Sound ist allgegenwärtig. Rockig-bluesige Gitarren und virtuose Soli treffen auf beeindruckende Percussions und typische Afro-Latin-Rhythmen.
Auf dieses Comeback haben ihre Fans lange gewartet: Nach einem halben Jahrhundert veröffentlicht das wahrscheinlich legendärste Santana-Line-up aller Zeiten ein neues Album: »Santana IV« klingt, als hätten sie nie etwas anderes gemacht.
In den 16 neuen Songs zünden die Veteranen ein Feuerwerk der Rhythmen und Melodien. (...) Die instrumentale Virtuosität und der rhythmische Druck der neuen Songs sind überwältigend und taufrisch.
(Audio, Mai 2016)
Endlich wieder Rock, altherrenhaft brillant und kein Hitparadengedudel. Wie schön!
(stereoplay, Mai 2016)
Two years in the making, Santana IV marks the reunion of nearly all members of the 1971-1972 band, arguably its greatest lineup. Carlos Santana, conguero Michael Carabello, organist/lead vocalist Gregg Rolie, drummer Michael Shrieve, and guitarist Neal Schon cut the landmark Santana III in 1971. It was a short-lived group as Schon and Rolie would depart in early 1973 to form Journey. Filling out the lineup are Carlos' longtime bassist Benny Rietveld and second percussionist Karl Perazza. Unlike the reunions of most classic rockers, this one proves its musical mettle, even when the album gives in to excess. The interplay between the guitarists is fiery, while Rolie and Shrieve have never been less than inspiring. The former is a far better (more expressive) vocalist than he was in his youth.
This output runs the stylistic gamut without compromising Santana's core sound. Opener "Yambu" is a cooking meld of cumbia, funk, and hard rock. The screaming blues-rock of "Shake It" is the first -- but not only -- place where Peter Green's Fleetwood Mac is referenced, albeit with percolating Afro-Cuban grooves and salsa chants. In "Blues Magic," they reference Mac again in a slow, brooding two-chord blues vamp. It would have made a perfect B-side for "Black Magic Woman." First single "Anywhere You Want to Go" recalls the strutting, swelling toughness of III and Abraxas. "Fillmore East" commences with a silvery nocturnal feel, then evolves into a seven-minute instrumental jam that lets the front line players stretch out. Schon, always a rock technician, makes Carlos work harder than he has in years. "Love Makes the World Go Round" and "Freedom Is in Your Mind" are changes of pace with Ronald Isley on vocals. The former is an R&B-inspired rock jam with cooking percussive layers; the latter a scorching meld of raucous funk and jazz-rock with Yoruban polyrhythms. The instrumental ballad "Sueños" revisits the feel of "Samba Pa Ti," while "Echizo" touches on the transcendent tropical, melodic jazz fusion of "Song of the Wind" as both guitarists soar. The album should have ended with "Come as You Are," a celebratory, tropically inspired rocker, but closes instead with "Forgiveness," a beautiful but long, slow blues that should have been sequenced earlier in the mix.
At over 75 minutes, Santana IV would have benefitted greatly from judicious editing. There is filler here: the classic rock-styled blues raveup in "Choo Choo," the horn-drenched boogie of "Caiminando," the tired, Shaman-esque "Leave Me Alone," and the new agey, smooth jazz-blues fusion of "Leave Me Alone," all feel like they are ideas rather than finished songs. Flaws aside, IV is quite enjoyable -- especially split over a couple of listens. There remains a real musical connection and shared joy between these players. They may not sound young, radical, or reckless, but they do come off as if they never stopped playing and discovering together.
(by Thom Jurek, All Music Guide)