"... Ein Werk, dass beim ersten wie beim 30. Anhören
gleichermassen zu beglücken weiss; ein kreativer Rundumschlag von
einem, der die reiche Erfahrung hinter sich weiss, sich aber immer noch
den Luxus von Visionen leistet; 12-Song-Sammlung, die gleichermassen den
gereiften Songwriter, den modernen Folkie, den traditionsgebundenen Rockmusiker,
den intensiv-ergreifenden Sänger und den genialen Gitarristen präsentiert.
Ohne Ausnahme findet erfreut der erfahrene Hörer hier Lieder für
die Ewigkeit, von dem lässig-schleppenden bis zum rollenden Rocker,
vom diffizilen Blues über Brit-Folk-Puritäten und leichtfüssigen
Jazz bis zur end-ergreifenden Ballade. Diese Reife verpackt die Eminenz
des Brit-Folk weise in knappe Arrangements, Trio- und Quartettbesetzungen,
die den Songs ihren rauhen Glanz lassen, sie als ungeschliffene Rohdiamanten
erstrahlen lassen.
Neben Richard Thompson (Gitarre, Akkordeon, Dulcimer, Mandoline, Harmonium)
sind es die nicht minder genialen Handwerker Danny Thompson (Double Bass)
und Michael Jerome (Drums, percussions), die hier ihre ganze Kunst ausspielen,
ohne sie dabei raushängen zu lassen. Und das derart großartig,
dass das Lächeln nicht und nicht und nicht aus dem Gesicht verschwinden
möchte. Als Besetzungsluxus singt sich Judith Owen in herrlichen
Duetten an Richards Seite, dessen Gesang die Jahre unbeschadet und ergreifend
überstanden hat.
Eines dieser Alben, die einem den Glauben an alles, was gut, ehrlich und
schön ist, wiederzugeben vermag." (Glitterhouse)
|
"Now entering his 31st year as a solo artist, and still
garnering the same old 'Britain's best kept secret/cult' remarks in the
press - but why? To everyone in the know (and this is probably a lot more
people than you'd think) RT is, without a shadow of a doubt, one of the
greatest British post-war songwriters. Not only this, he is the master of
a guitar style that is as influential and as distinctive as that of, say,
Hank Marvin or Steve Howe. And not just in the folk idiom either - without
Thompson there would be no Tom Verlaine for starters...Now he returns with
another text ripped from the pages of suffering and heartache, but more
importantly, the guitar is aflame once more.
This album marks a far more stripped down approach than of late. Backed
only by Danny Thompson's fleet-footed bass and solid drums courtesy of
Michael Jerome, Thompson shows he's not lost the ability to evoke the
bleaker side of the human condition. While the album's title implies the
necessary resilience needed to forget one's woes and carry on with the
game of life, the songs themselves speak of a life filled with lost loves
(''I've Got No Right To Have It All''), bitter regrets (''A Love You Can't
Survive'') and people of untrustworthy motives (''Pearly Jim'', ''I'll
Tag Along'').
Inexplicably split into two halves: 'The Haunted Keepsake' and 'The Pilgrim's
Fancy', this collection of ''Unguents, fig leaves and tourniquets for
the soul'' may come with a standard 'olde worlde' folk sleeve but is full
of Thompson's skill in taking a contemporary subject matter and placing
it within a story-telling tradition. The aforementioned ''A Love You Can't
Survive'' is a standard tale of misfortune and twisted fate, but concerns
a coke smuggler and the first half's songs are peppered with some of the
spikiest six-string mayhem for a good while. Yet songs such as ''Jealous
Words'' could come from any of the last two thousand years.
It's this timeless quality that allows Thompson to float above the crowd
and stake his claim as a true British classic. He may be working on the
West Coast these days and his muse may still reside in Middle England,
but Richard Thompson remains a world-beater." (Chris Jones)
|