Laura Cantrells Stimme wurde mit der von Kitty Wells und
ihre Songtexte mit denen von Dolly Parton verglichen. Diese Einflüsse
-- und auch George Jones und Emmylou Harris -- mögen sich zwar auf
ihrem Debütalbum Not the Tremblin' Kind bemerkbar machen, aber Cantrell
klingt eher nach der in Nashville aufgewachsenen und in Brooklyn lebenden
modernen Country-Traditionalistin, die sie nun einmal ist. Ein begeisterter
und darüber hinaus auch noch kenntnisreicher Fan: Sie ist seit Jahren
Gastgeberin der legendären Radiosendung Radio Thrift Shop am Samstagnachmittag,
die von dem Sender WFMU in der Region New York ausgestrahlt wird, ebenso
hat sie die Begleittexte zu den Alben von Tammy Wynette geschrieben.
Cantrell bringt ihre Erfahrung und ihre guten Beziehungen mit ins Studio,
ebenso eine ganze Reihe von Musikern, (Ex-dB Will Rigby am Schlagzeug,
die New Yorker Gitarristen Jay Sherman-Godfrey und Jon Graboff), zusätzlich
Songs von Robert McCreedy (das herzzerreißende "Two Seconds"
der Volebeats), von George Usher (Beat Rodeo), Amy Allison und Joe Flood,
zu denen dann auch noch drei eigene Melodien hinzukommen. Cantrells Stimme
ist ein zartbesaitetes Instrument, umso ergreifender ist sie an einigen
Stellen, wie bem Titelsong, bei dem man ständig darum betet, dass
diese Stimme nicht zerbrechen möge. Cantrells Name wird vielleicht
nie am Grand Ole Opry in Nashville prangen, aber die Bretter, die die
Welt bedeuten, werden sich wohl fühlen, wenn sie auf ihnen steht.
Randy Silver, Amazon.de-Redaktion
|
Laura Cantrell's debut album, Not the Tremblin' Kind, is a mix of originals
and covers by little known yet superb songwriters like George Usher, Joe
Flood, Amy Allison, and the Volebeats' Bob McCreedy -- resulting in an
evocative blend of neo-traditionalist country. As a singer, Cantrell doesn't
have the pipes of a someone like Lucinda Williams, but, like Merle Haggard,
her clear and simple way with a tale or sentiment leaves the listener
hanging on every word. Cantrell's own "Queen of the Coast" tells
the story of a female country singer from a bygone era who stands toward
the back of a stage while her man basks in the spotlight. (Think Bonnie
Owens: The mandolin line even slyly echoes one-time husband Haggard's
signature "I Am a Lonesome Fugitive.") The era the song nods
to is also expressive of Cantrell's sound, which is of clearly different
stock than the high drama of alt-country young lion Neko Case or the good-natured
folkyness of predecessor Nanci Griffith. Rather, Cantrell's music echoes
a truck-stop jukebox circa the 1950s or '60s and such woman pioneers as
Kitty Wells. Also, Cantrell's work as a DJ at famed free-form station
WFMU allowed her to cull the finest tracks that crossed her turntable,
and her ear for the right tunes to cover is clearly evident. On her heart-piercing
take on the Volebeats' "Two Seconds," her plaintive voice is
used to excellent effect, driving home the primary sentiment, "Two
seconds of your love is all I need of you/two seconds of your time, that's
enough to say we're through/two beats of your heart is enough to know
we'll never part." Another great cover is Amy Allison's "Whiskey
Makes You Sweeter," which Cantrell delivers with the poise of a woman
who won't make the same mistake twice -- rather than the sloppy, temporary
regret the song might suggest. Solid production by World Famous Blue Jays
member Jay Sherman-Godfrey and strong musicianship make this first-class,
enduring Americana -- with one foot in the past and an eye towards the
future.
(by Erik Hage, AMG)
|