Originally released in 1971, Mighty Baby's second and, for nearly a quarter of a century, final release is a deft, understated, and often magical synthesis of any number of musical strains. Stepping further away from the group's louder roots in the Action and taking in everything from an embrace of Sufism to further explorations ranging from Gram Parsons and the Band's country-rock to jazz and obscure folk, A Jug of Love is all the more remarkable for being a rushed effort, recorded in barely a week's time. But the group's strength in performing together for years served it well, and the resultant album, while a minor classic rather than a holy grail, is still a classic as it stands. Certainly anyone familiar with the Byrds and Spirit, to name two groups among many, won't be surprised by the end result, but the bandmembers themselves freely admitted to the influence (the cover is surely a nod to Fifth Dimension, at least), and songs like the gentle gospel-blues of the title track and the mandolin-tinged "Slipstreams" speak to it clearly. Moments like the beautiful buried harmonies that help open "The Happiest Man in the Carnival" and the subtle interplay of the musicians during the extended instrumental break on "Virgin Spring," at over nine minutes the longest of the album's tracks, show the band's evident talent well in hand. Even the fairly straightforward boogie of "Keep on Jugging" works well enough instead of simply killing time, thanks in part to a fantastic extended coda.
(by Ned Raggett, All Music Guide)
George Martin nahm 1965 für Parlophone eine Mod-Band unter Vertrag, die sich The Action nannte, und ein paar wirklich gute Singles – etwa ein Cover von Chris Kenners „Land Of A Thousand Dances“ – veröffentlichte. Allerdings relativ erfolglos. Nach einigen Umbesetzungen, einer stilistischen Neuausrichtung von Soul- und R&B-Covers zu psychedelischem Folk Rock und mehreren Versuchen, ein Album aufzunehmen (dokumentiert auf der sehr schönen Compilation „Rolled Gold“, die 1995 erschien), veröffentlichte die Band schließlich unter dem Namen Mighty Baby ihre Debüt-LP auf Head Records. Und was für ein Debüt das ist! Die Tracks erinnern ein bisschen an die frühen, noch am Westcoast-Sound hängenden Fairport Convention, aber Mighty Baby sind in ihrer Interpretation des Songformats freier. Stellenweise hat das schon Prog-Anklänge, doch die Band bewahrt sich dabei eine Verspieltheit, die sie vom nicht gut gealterten Pathos des Genres fernhält. Und der Gesang von Alan King, der später die groovigste aller Pub Rock-Bands, Ace, gründete, klingt manchmal ein bisschen nach Jerry Garcia. Diese Nähe wird auf dem zweiten, in wenigen Tagen live im Studio aufgenommenen Album, „A Jug Of Love“, noch deutlicher: Die Songs, die von einer spirituellen Reise erzählen (ein Großteil der Band war – noch eine Parallele zu Fairport Convention bzw. Richard Thompson – zum Sufismus konvertiert) werden länger und zugleich leichter, verlieren jede Prog-Anmutung, baden dafür in Country und Jazz. Nur schade, dass sie ihre live erprobte, von John Coltranes erhabenster Viertelstunde, „India“ (mit dem oben erwähnten Eric Dolphy am Saxofon), inspirierte Improvisation „Now You Don’t“ nicht aufs Album gepackt haben – die gibt es in epischer und berauschender (s.o.) Länge aber auf dem erst 2009 erschienenen Doppelalbum „Live In The Attic“ zu hören.
(Maik Brüggemeyer, ROLLING STONE-Wohnzimmer, Folge 52, 26.02.2024)