Cibelle vereint auf unverwechselbare Art und Weise verschiedenste Stile zu ihrer einzigartigen, einfallsreichen und bezaubernden Musik. Keine falsche Bescheidenheit: Ihr zweites Album ist ein geniales Meisterwerk! Es kombiniert akustische Instrumentierung mit Elektronik, laute Gitarren und Kinderspielzeug, fesselnde Klangwelten und pure Melodien, getragen von ihrer unverkennbaren, ergreifenden Stimme.
Jeder Song auf The Shine of Dried Electric Leaves ist ein Erlebnis – als ob man eine Geschichte hört und gleichzeitig eine unbekannte Landschaft voller Überraschungen durchstreift. Cibelles Texte und musikalische Ideen entspringen ihren Emotionen: Sie sagt, sie möchte ihr Leben als ein Labor nutzen und dabei sowohl der Hamster als auch der Wissenschaftler sein...
Cibelle hat dieses Album über einen Zeitraum von 18 Monaten produziert. Auf ihren Reisen zwischen ihrem momentanen Wohnort London und ihrer Heimatstadt São Paulo haben sie einige ihrer neuen Songs begleitet und sind während dieser Zeit von verschiedenen Co-Produzenten und Performern bereichert worden – darunter Mike Lindsay (Mitglied des britischen Folkotronica-Acts Tunng), Apollo Nove (innovativer Produzent und Künstler aus São Paulo, der einen Großteil ihres Debütalbums produziert hat), Yann Arnaud aus Paris (Air, Sebastien Schuller), und Gäste wie Seu Jorge (bekannt aus den Filmen ‘City Of God’ und ‘The Life Aquatic’), Devendra Banhart und Spleen
Seit Ende der 90er Jahre verknüpft die brasilianische Sängerin Cibelle die Bossa Nova mit der Moderne. Ihr neues Album, entstanden halb in London, halb in Sao Paulo, dokumentiert diesen Spagat zwischen den Kulturen mit flüssigen Gitarrenzaubereien, unkonventionell gespielten Keyboards oder Geräuschen.
(C. Hammer in Audio 6 / 06)
For anyone fond of Cibelle's 2003 self-titled debut, a pleasant album of Brazilian downtempo typical of Six Degrees (a trendy worldbeat label based in San Fransisco with a Lonely Planet-like following), The Shine of Dried Electric Leaves is likely to generate a sense of surprise. It's a bold move in an indistinct direction, away from the broadly appealing samba-lite downbeat of her self-titled debut album and toward abstract soundscapes and poetics. It's a consciously artistic direction, for sure, and while her music is just as graceful as before, with her absolutely beautiful vocals in the forefront at all times, it's a more difficult approach to grasp, one that reveals itself steadily with each successive listen. After all, Cibelle had been an immediately appealing album, comprised of feel-good music that was difficult to dislike, much like Bebel Gilberto's beloved Tanto Tempo. On the other hand, The Shine of Dried Electric Leaves bares a resemblance to highly crafted, lulling, and ultimately enchanting — if a bit odd — recent critical favorites like Björk's Vespertine and Devendra Banhart's Cripple Crow (the latter artist is featured here on a duet performance of Caetano Veloso's "London London"). Half the album is sung in fluent English, and the songs build and swell with each passing minute rather than play out in a straightforward verse-chorus-verse fashion. The music is fascinating if you can appreciate the conception of such an album, one that credits three different producers (Apollo Nove, Mike Lindsay, Yann Arnaud) who each live in different countries and, for the most part, co-produce each track. Cibelle's ambition will be lost on some listeners, undoubtedly, especially those looking for some agreeably laid-back Brazilian beats tailor-made for globetrotting. Yet the artistry so evident on The Shine of Dried Electric Leaves should be a delightful surprise to those who enjoy their music heady as well as luscious, and with a literate, worldly edge.
(by Jason Birchmeier, All Music Guide)