|  
       Yo La Tengo haben sich für den eigenen Entwicklungsprozess immer 
        viel Zeit gelassen. Sie ignorierten dabei jeden Trend und verbaten sich 
        jede Einmischung von außen, um letztendlich als Indie-Rock-Ikone 
        dort anzukommen, wo sie über 20 Jahre nach ihrer Gründung mit 
        I Am Not Afraid Of You And I Will Beat Your Ass stehen. Es ist wieder 
        einmal ein mehr als gutes Album in einer Diskographie, die ohne faules 
        Ei auskommt. Was auch daran liegt, dass Ira Kaplan, seine Frau Georgia 
        Hubley und James McNew im Laufe der Jahre verstärkt Nebenbeschäftigungen 
        nachgingen: Die Band-Homepage und den Mailorder-Versand alleine aus den 
        eigenen vier Wänden betreuen, kleine Filmrollen (The Gilmore Girls) 
        annehmen, Musik für Soundtracks komponieren, die Pop-Geschichte von 
        hinten aufrollen, anstatt jede neue Platte und Band zu checken. 
      Auf I Am Not Afraid Of You And I Will Beat Your Ass, in Nashville mit 
        einer Vielzahl Bläser aufgenommen, vereint das Trio seinen kompletten 
        musikalischen Werdegang plus ein bisschen mehr. Von Anfang an wollten 
        YLT die Songs fließen lassen und sie nicht in einen Konzept zwängen. 
        Deshalb bilden die 15, teilweise recht unterschiedlichen Stücke eine 
        Art Extrakt. Als Einstimmung wählten sie mit Pass The Hatchet, 
        I Think Im Goodkind gleich ein zehnminütiges, episch 
        angelegtes Gitarrenbrett, das ordentlich knarzt. Einen Kontrast bildet 
        das zärtliche, von Georgia gesungene I Feel Like Going Home. 
        In Mr. Tough trauen sich Ira und James mit Falsettstimme tatsächlich 
        in von Bläsern gesäumte Soulgefilde. The Room Got Heavy 
        taucht dank brillantem Einsatz der Orgel tief in Psychedelia ab, während 
        Daphnia ein langes, vom Piano getragenes, recht verträumtes 
        Ambient-Stück ist. Zum finalen The Story Of Yo La Tango, 
        kein Schreibfehler übrigens, schwingt Ira seine Gitarre wieder wie 
        eine lärmende Säge. Aber auf dem langen, aufregende Weg bis 
        dorthin wurde schon früh deutlich, dass die Geschichte der ewig vitalen 
        Yo La Tengo noch nicht zuende geschrieben ist.  
      (Sven Niechziol, Aus der Amazon.de-Redaktion) 
     | 
  
  
    | 
       After the elegant, introspective romantic narratives of And Then Nothing Turned 
        Itself Inside-Out and the beautifully crafted but restrained pop textures 
        of Summer Sun, it was hard not to wonder if Yo La Tengo was ever going 
        to turn up the amps and let Ira Kaplan go nuts on guitar again, and for 
        more than a few fans "Pass the Hatchet, I Think I'm Goodkind," 
        the opening cut from YLT's 2006 album I Am Not Afraid of You and I Will 
        Beat Your Ass, will feel like the reassuring sound of a homecoming -- 
        ten minutes of noisy six-string freak-out, with James McNew's thick, malleable 
        basslines and Georgia Hubley's simple but subtly funky drumming providing 
        a rock-solid framework for Kaplan's enthusiastic fret abuse. After the 
        thematic and sonic consistency of their previous two major albums, I Am 
        Not Afraid marks a return to the joyous eclecticism of 1997's I Can Hear 
        the Heart Beating as One, though nearly ten years down the road Yo La 
        Tengo sounds noticeably more confident in their embrace of different styles 
        and less hesitant in their technique on this album -- even Kaplan's gloriously 
        unkempt guitar solos start to suggest a certain degree of well-earned 
        professionalism. The songs also sound a shade less playful and more disciplined, 
        though the group's ability to bring their distinct personality to so many 
        different styles attests to their continuing love of this music and the 
        quiet strength of their vision -- the neo-Byrds-ian psychedelia of "The 
        Race Is On Again," the homey horn-punctuated pop of "Beanbag 
        Chair," the plaintive folk-rock on "Black Flowers," the 
        aggressive Farfisa-fueled minimalisms of "The Room Got Heavy," 
        and "Daphina," which suggests a John Fahey track transcribed 
        to piano and then used as the root for a eight-minute exercise in low-key 
        atmospherics, all function on a different level and each one satisfies. 
        What's both engaging and impressive about I Am Not Afraid of You and I 
        Will Beat Your Ass is that, as usual, these 15 songs always end up sounding 
        like Yo La Tengo, whether they're upbeat guitar pop or dense loop-based 
        drones, and if there's a bit less childlike élan here than in the 
        past, there's also an intelligence and joy that confirms Yo La Tengo is 
        still one of the great treasures of American indie rock, and they haven't 
        run out of ideas or the desire to make them flesh in the studio just yet. 
       
      (by Mark Deming, All 
        Music Guide) 
       |