|  
       Es tut mir leid, aber so darf ein Debutalbum nicht klingen. Solche Werke 
        liefert man ab, wenn einen die Jahre der Erfahrung gezeichnet haben und 
        Altersschätzungen grundsätzlich beim doppelten des eigentlichen 
        Wertes beginnen. So unverschämt darf man nicht mit seinen Talenten 
        um sich werfen, zudem wenn man so jung ist, wie Frau Carlile laut Cover 
        wirkt. Ich habe das 2005 er Debutalbum der Künstlerin kurz vor Redaktionsschluss 
        auf den Tisch bekommen und kann seit dem nicht mehr davon lassen. Die 
        Fakten sind leicht erklärt: Brandi spielt Gitarre und singt (göttlich), 
        begleitet wird sie von den Zwillingsbrüdern Tim und Phil Hanseroth 
        mit Gesang, Gitarren- und Basspiel. Die Songs stammen von allen dreien, 
        Arrangements und Produktion sind auch Trioarbeit, mehrere Gastschlagwerker 
        geben sich die Knüppel in die Hand, zweimal schwärmen die Streicher, 
        zweimal spielt Glenn Slater die Keyboards. Aus diesen Zutaten zaubert 
        Brandi ein derart reifes, reiches, unbekümmertes, federleichtes, 
        spontan liebenswertes Singer-Songwriter-Folk-Rock-Americana-Album, dass 
        zwei Fragen bleiben: Wo kommt sie her (sie MUSS vorher irgendetwas gemacht 
        haben. So ein Album kann nicht aus dem Nichts kommen), und wo soll das 
        hingehen? Das Vergleichen mit Gewohntem fällt mir diesmal aussergewöhnlich 
        schwer, in ihrer Stimme hören Rezensenten Jeff Buckley, ich erkenne 
        die Turin Brakes und Carla Werner, aber auch Simon & Garfunkel, aber 
        das sind nur wenige Elemente, die den mitreissenden, aufbauenden Gesamteindruck 
        nur ankratzen. Artist To Watch steht auf dem das Album zierenden Sticker, 
        aber was soll ich lange beobachten, wenn ich im Hier und Jetzt dieses 
        Album geniessen kann? (Glitterhouse)  
     | 
  
  
    | 
 The sticker affixed to the initial pressings of Brandi Carlile's eponymous 
        2005 major-label debut trumpet that the singer/songwriter is an "artist 
        to watch" by Rolling Stone, Interview, and Paste. Those accolades, 
        combined with cover artwork that captures her at her cutest -- as if she 
        were a cousin of Rachael Leigh Cook -- might make some listeners suspicious 
        of Carlile, since the cumulative effect makes her seem like a pretty, 
        prepackaged creation. One listen to her absolutely terrific debut immediately 
        dispels these notions. From the moment "Follow" seeps out of 
        the speakers, it's clear that Carlile isn't a prefabricated pop star. 
        For starters, she's a powerful, captivating vocalist, clearly influenced 
        by Jeff Buckley, but lacking the mannered theatrical histrionics that 
        could occasionally creep into his work. She's quieter and intimate, slowly 
        pulling listeners into her tales of love and loss. While her words and 
        topics may not be bracing, her music is: it's rich, warm, and seductive, 
        familiar in its form and sound, yet sounding fresh, even original, particularly 
        in how her folky singer/songwriter foundation blends with her art-pop 
        inclinations. Her music ebbs and flows with long, languid melodies, strummed 
        acoustic guitars, and her surging vocals, creating an album that's ideal 
        for introspective, late-night listening. Carlile is supported by guitarist 
        Tim Hanseroth and his bassist twin brother Phil (they're billed as "The 
        Twins" in the production credits for the album), and they're not 
        mere support, they're collaborators, co-writing several songs (Tim writes 
        "What Can I Say" on his own), and giving the album the graceful, 
        liquid musicality that makes it such a rewarding, addictive listen. The 
        best thing about Brandi Carlile is that it not only doesn't sound like 
        a debut, it sounds like a record that exists out of time and place -- 
        which means it's not only a superb debut, it's a hell of a record by any 
        measure.  
      (by Stephen Thomas Erlewine , All 
        Music Guide) 
     |