“I thought that there was something in him that hasn’t come out yet”, sagte Daniel Lanois über Neil Young. Und so hat der Meisterproduzent ihn in sein Haus gesteckt, dessen Raumakustik Lanois über die Jahre bis in den letzten Winkel erforscht hat. Man traf sich vorzugsweise bei Vollmond, hat zwei Amps aufgestellt und die Vocals über eine PA laufen lassen, weil man laut Lanois „mit Kopfhörern nicht alles geben kann“. Neil hat entweder seine weiße, elektrische Gretsch eingestöpselt (6x) oder die Akustische (2x) ausgepackt und losgelegt, völlig ohne weitere Unterstützung. Und das Material hat Lanois dann mit dem Credo „I want to build new sounds for the future“ aufgenommen und bearbeitet, Mikrofone verstellt, mit natürlichem Echo und Hall gearbeitet und seine Magie eingebracht. Das Ergebnis sind 8 neue Neil Young Songs, ganz einzigartige Werke und viel durchdachter als vieles, was der Chef so rausgelassen hat über die Jahre. Oder wie Daniel Lanois (dem irgendwie auch der Albumtitel gewidmet wurde) sagte: „No band, no overdubs, just a man on a stool and me doing a nice job on the recording”.
(rh, Glitterhouse)
The old conventional wisdom on Neil Young used to be that he alternated between acoustic folk and full-on guitar skronk with every other album but 2010’s Le Noise - the French affection in its title a tongue-in-cheek tip of the beret to his producer Daniel Lanois - melds the two extremes. At its core, it’s a singer/songwriter album, a collection of reflections and ruminations about life and loss in the modern world, war imagery rubbing against battered memories and tattered autobiography, the songs leisurely following their own winding path, but it’s produced loudly, with Neil supporting himself with only his electric guitar for all but two tracks, where he switches the Les Paul for an acoustic. He’s not in Crazy Horse mode, spitting out chunky garage rock riffs, but strumming his overdriven electric, with Lanois tweaking the results, accentuating the ambience in post-production. To say the least, this results in a distinctive album but it plays differently than it reads, sounding not too dissimilar from the Bush-era laments of Freedom. If Le Noise isn’t as galvanizing as Freedom, it’s because it’s created on a considerably smaller scale, its eight songs containing no masterpieces and Lanois’ moody noir production reigning in Young’s messy signature. So, Le Noise winds up as something elusive and intriguing, a minor mood piece that seems to promise more than it actually delivers.
(by Stephen Thomas Erlewine, All Music Guide)