Es tut mir leid, aber so darf ein Debutalbum nicht klingen. Solche Werke
liefert man ab, wenn einen die Jahre der Erfahrung gezeichnet haben und
Altersschätzungen grundsätzlich beim doppelten des eigentlichen
Wertes beginnen. So unverschämt darf man nicht mit seinen Talenten
um sich werfen, zudem wenn man so jung ist, wie Frau Carlile laut Cover
wirkt. Ich habe das 2005 er Debutalbum der Künstlerin kurz vor Redaktionsschluss
auf den Tisch bekommen und kann seit dem nicht mehr davon lassen. Die
Fakten sind leicht erklärt: Brandi spielt Gitarre und singt (göttlich),
begleitet wird sie von den Zwillingsbrüdern Tim und Phil Hanseroth
mit Gesang, Gitarren- und Basspiel. Die Songs stammen von allen dreien,
Arrangements und Produktion sind auch Trioarbeit, mehrere Gastschlagwerker
geben sich die Knüppel in die Hand, zweimal schwärmen die Streicher,
zweimal spielt Glenn Slater die Keyboards. Aus diesen Zutaten zaubert
Brandi ein derart reifes, reiches, unbekümmertes, federleichtes,
spontan liebenswertes Singer-Songwriter-Folk-Rock-Americana-Album, dass
zwei Fragen bleiben: Wo kommt sie her (sie MUSS vorher irgendetwas gemacht
haben. So ein Album kann nicht aus dem Nichts kommen), und wo soll das
hingehen? Das Vergleichen mit Gewohntem fällt mir diesmal aussergewöhnlich
schwer, in ihrer Stimme hören Rezensenten Jeff Buckley, ich erkenne
die Turin Brakes und Carla Werner, aber auch Simon & Garfunkel, aber
das sind nur wenige Elemente, die den mitreissenden, aufbauenden Gesamteindruck
nur ankratzen. Artist To Watch steht auf dem das Album zierenden Sticker,
aber was soll ich lange beobachten, wenn ich im Hier und Jetzt dieses
Album geniessen kann? (Glitterhouse)
|
The sticker affixed to the initial pressings of Brandi Carlile's eponymous
2005 major-label debut trumpet that the singer/songwriter is an "artist
to watch" by Rolling Stone, Interview, and Paste. Those accolades,
combined with cover artwork that captures her at her cutest -- as if she
were a cousin of Rachael Leigh Cook -- might make some listeners suspicious
of Carlile, since the cumulative effect makes her seem like a pretty,
prepackaged creation. One listen to her absolutely terrific debut immediately
dispels these notions. From the moment "Follow" seeps out of
the speakers, it's clear that Carlile isn't a prefabricated pop star.
For starters, she's a powerful, captivating vocalist, clearly influenced
by Jeff Buckley, but lacking the mannered theatrical histrionics that
could occasionally creep into his work. She's quieter and intimate, slowly
pulling listeners into her tales of love and loss. While her words and
topics may not be bracing, her music is: it's rich, warm, and seductive,
familiar in its form and sound, yet sounding fresh, even original, particularly
in how her folky singer/songwriter foundation blends with her art-pop
inclinations. Her music ebbs and flows with long, languid melodies, strummed
acoustic guitars, and her surging vocals, creating an album that's ideal
for introspective, late-night listening. Carlile is supported by guitarist
Tim Hanseroth and his bassist twin brother Phil (they're billed as "The
Twins" in the production credits for the album), and they're not
mere support, they're collaborators, co-writing several songs (Tim writes
"What Can I Say" on his own), and giving the album the graceful,
liquid musicality that makes it such a rewarding, addictive listen. The
best thing about Brandi Carlile is that it not only doesn't sound like
a debut, it sounds like a record that exists out of time and place --
which means it's not only a superb debut, it's a hell of a record by any
measure.
(by Stephen Thomas Erlewine , All
Music Guide)
|