Bronx-born Laura Nyro was a jazz-poet white soul singer-songwriter years before Joni Mitchell and Rickie Lee Jones. She soon became known as a hit songwriter, as her tunes became hits for Peter, Paul and Mary, the Fifth Dimension, and others. After a disastrous appearance at Monterey Pop in 1967, Nyro recovered with a couple of idiosyncratic, allusive, almost stream-of-consciousness LPs that were suprisingly successful. But she spent most of the next thirty years in retirement before her death in April of 1997, and her reputation is mostly built on what she accomplished in her late teens and early twenties.
(DBW, Wilson&Alroys Record Reviews)
Although New York Tendaberry was nearly as strong a record as its predecessor, Eli and the Thirteenth Confession, it wasn't as accessible. In large part that's because, unlike her first two albums, it didn't have three or four songs that would become instantly recognizable hits in the hands of other artists. But it was also because the mood of the record was considerably darker and the production quite a bit starker. It was hardly a gloomy affair, but the emphasis was on soulful laments and arrangements that often featured, in part or whole, nothing but her voice and piano. Without at all sounding blatantly derived from gospel, it often sounded very much in the spirit of gospel in its fervid passion, though using melodies from a wide pop/blues-soul canvas and addressing concerns far more secular and personal. There were crafty, dramatic punctuations of orchestration, yet these were far more subdued than they had been on the more jubilant Eli and the Thirteenth Confession. "Save the Country" (along with the upbeat section of "Time and Love") is really the only song here that has the immediate uplifting impact of her most famous early tunes, and even that track could have benefited from a less-bare setting. It's a rewarding album, but one that takes some effort to fully appreciate. The 2002 CD reissue adds two bonus tracks: the mono single version of "Save the Country," which has a far fuller arrangement than the album take, and the jaunty, previously unreleased "In the Country Way."
(by Richie Unterberger , AMG)
Schmutz und Leid, Anmut und Schmerz, dies ist "New York Tendaberry", Laura Nyro's Meisterwerk. Das Gewebe aus großer Schönheit und schmerzhaften Metaphern ist nicht für die Pop-orientierte Masse gedacht, welche die leicht verdaulichen Versionen von "Save the Country" und "Time and Love", interpretiert von anderen, gewohnt ist.
Nyro's Stimme, ebenso tröstend wie voller Verzweiflung, nimmt beide Songs mit auf ihre ganz eigene, verwickelte Reise. Man stellt sich 24 Stunden im Leben einer urbanen New Yorkerin vor, sie ist dabei ebenso Beobachterin wie Objekt. Sie wacht auf, als ihr Mann sie verlässt ("You Don't Love Me When I Cry"), nimmt uns an die Hand um ihr in die U-Bahn zu folgen um dort freudvolle Harmonien mit dem Echo der Züge zu singen ("Mercy on Broadway") um dann zur "Gibsom Street" zu fahren. Es wird Ihnen, wenn Sie empfindsam sind, ein Schauer den Rücken herunterlaufen, denn man hängt streunende Katzen in der Gibsom Street. Am Ende, in der kraftlosen, tiefen Nacht, eine kurze Feier in ihrer Nachbarschaft mit explodierenden Knallfröschen, Staub und Dahingleiten. Doch sie kommt zurück auf den Boden der Tatsachen, als sie durch silbernen Tränen auf die Menschlickeit, die ihr Leben begleitet, blickt ("New York Tendaberry").
Dieser letzte Song der LP ist der Höhepunkt der LP. Laura Nyro's unglaubliche Stimme und Darstellungskraft sind aus dieser Zeit, jetzt. So war es und wird für alle, die diese außergewöhnliche Künstlerin lieben und ihr zuhören wollen, immer sein.
Nyro wechselt von samtweichem leisem Gesang plötzlich zu expressiven Schreien, treibt die dynamische Spannbreite an die Grenzen.​ Meist arrangiert sie die Instrumente sehr sparsam, was den Titeln mit Band und/oder Orchester umso mehr Wucht verleiht.​ Alles fordert die Schneide- und Presskunst ganz besonders heraus.​ Das Pure-Pleasure-Team hat das 2008 vorbildlich hinbekommen.​
(MINT, Oktober 2022)