Madeleine Peyroux interpretiert nicht einfach Songs, sie nimmt sie in
Besitz... und wird von ihnen in Besitz genommen.
Ihr neues Album Half The Perfect World wurde einmal mehr in
fantastischer Weise von Larry Klein produziert und ist sowohl eine Ergänzung
als auch ein Kontrapunkt zu seinem Vorgänger Careless Love,
der sich weltweit über eine Million Male verkaufte. Dieses
Album unterscheidet sich von Careless Love schon insofern,
als hier eine freudige Grundstimmung herrscht, meint Peyroux über
ihr neues Opus. Es eröffnet mir gewisse neue Horizonte.
Der größte Teil der Songs von Half The Perfect World
stammt von zeitgenössischeren Künstlern wie Leonard Cohen, Tom
Waits, Fred Neil und Joni Mitchell. Der Schlüssel zum Erfolg dieses
Album ist einmal mehr Peyroux Geschick bei der Auswahl der Songs:
Es scheint, als wären sie ihr eigens auf den Leib geschrieben worden.
Nicht weniger wichtig ist aber auch ihr eigenes Songwriting-Talent, das
kontinuierlich weiterreift: Für Half The Perfect World
schrieb sie mit einigen Partnern vier Stücke, die sich nahtlos in
das musikalische Gesamtbild des Albums einfügen. Gemeinsam mit Larry
Klein und Steely Dans Walter Becker verfasste sie die Eröffnungsnummer
des Albums, das wunderbar eingängige Im All Right.
Die anderen Originale schrieb sie im Team mit Jesse Harris und Larry Klein,
das auch schon für den Single-Hit Dont Wait Too Long
von Careless Love verantwortlich gezeichnet hatte. Abgerundet
wird das Album durch Interpretationen von Standards, die aus den Federn
von Johnny Mercer, Charlie Chaplin und Serge Gainsbourg stammen.
Half The Perfect World ist ein Album, auf dem die Zeit still
zu stehen scheint. Es steckt voller Darbietungen, bei denen die Pausen
zwischen den Klängen mindestens genauso viel Bedeutung haben wie
die Klänge selbst.
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Madeleine Peyroux took significantly less time than the eight years between
her debut and its follow-up to release her third album, Half the Perfect
World, which finds a more mature or at least less vulnerable
singer, one who chooses to express herself with nuance rather than overtness.
Often, like in the opening "I'm All Right" one of four
original songs this aversion to unconcealed emotion works well,
playing off the swelling Hammond, the swinging rhythm of the acoustic
guitar (contrasting nicely with the hook of "It's all right, I've
been lonely before"), and the simple drums. But at other times, like
in "A Little Bit" which is bluesy and more upbeat and
practically screams for an outburst, a growl, something her hesitancy
instead almost comes across as a flaw, as a fear of fully expressing herself.
On "Blue Alert," where Anjani's voice was full and seductive,
rife with curling smoke rings and lipstick-stained wineglasses, Peyroux
seems desolate and flat and she simplifies the situation too much, though
she does fare much better on the other Anjani/Leonard Cohen piece and
title track of the album. Here, she changes its perspective, mixing the
characters together and sounding beautifully fragile, yet at the same
time strong and certain, as she sings about her love. The same can be
said for her version of the Johnny Mercer-penned "The Summer Wind,"
which uses a cleaner, less dramatic arrangement to convey the feeling
that, though she's thinking about past events with some nostalgia, she's
also able to accept the outcome and move forward with her life. This kind
of resignation hangs heavy throughout the entire album, making every song
she covers seem sadder than the original. Joni Mitchell's "River,"
sung with k.d. lang, is slow and heart-wrenching (lang's voice, especially,
brings a sweet melancholy to it), and Peyroux's version of Charlie Chaplin's
"Smile" has a kind of dejected resoluteness that makes you wonder
if she can even follow the advice she's singing. This subtlety is two-fold,
however. It's so prevalent in the music that it's hard to tell if it's
hinting at greater depth or if it's really a protective blanket, an affected
timidity to prevent exposure. The delicateness of Half the Perfect World
is certainly nice, but Peyroux seems to be using it as a device to hide
behind instead of an actual expression of feeling, and so while the album
is an overall success, it still leaves questions lingering behind the
softly clicking hi-hat, the wandering bass, of when the singer's really
going to show herself completely.
(Marisa Brown, All Music
Guide)
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