Sie ist es, Catherine Ann Irwin von Freakwater, mit ihrem zweiten Soloalbum nach "Cut Yourself a Switch“ von 2002. Eine lange Pause also, auch nach dem späten 2005er Album „Thinking Of You“ zusammen mit Janet Beveridge Bean (Eleventh Dream Day). Und umso schöner, dass sie wieder da ist – auch ohne die vorzügliche Janet und den legendär ketterauchenden Bassisten Dave Gay. In den frühen 90ern erweckten Freakwater meine Liebe zum traditionellen Country-Folk, heruntergestrippt auf das Wesentliche, gesungen von den wunderbarsten Stimmen in ewiger Harmonie. Lieblingsband für alle Zeiten, keine Frage und weit weniger Alt. Country als man gemeinhin zu wissen glaubt. Und Catherine Irwin geht auch heute unbeirrt ihren Weg, schreibt Songs, die wie steinalte Traditionals aus den Appalachen klingen, singt so leidenschaftlich, wehmütig und steinerweichend wie immer. Ihre dunkle, warme und ein wenig herbe Stimme lässt sie von höchst kompetentem Janet-Ersatz begleiten, u.a. singen Will Oldham und Tara Jane O’Neill ganz betörende Harmonies. O’Neill hat das Album auch produziert, und zwar ganz vorzüglich, fast nur mit Banjo, akustischen Gitarren und Pedal Steel (Marc Orleans) – ganz ohne Bass und Drums. Mit dabei sind Elizabeth Mitchell, Daniel Littleton und Jean Cooke von Ida. „Little Heater” klingt wie eine entspannte Frontporch Session von in sich ruhenden Musikern mit traditioneller Foundation, aber gänzlich unakademisch. Und was klingt schon ergreifender als zwei wunderbare Frauenstimmen zur Pedal Steel?
(Joe Whirlypop, Glitterhouse)
Some things take time if you want them to be good -- sourdough bread, bourbon, wine, and music from Catherine Irwin. Irwin's second solo album, Little Heater, arrives a decade after her solo debut (2002's Cut Yourself a Switch), and seven years after she last recorded with Janet Beveridge Bean in Freakwater (2005's Thinking of You), but if Little Heater sounds modest on the surface, it's emotionally powerful and deeply moving music that shows her deliberate pace as a songwriter reaps impressive rewards. Little Heater was produced and recorded by Tara Jane O'Neil, with members of the band Ida providing accompaniment, and the collaboration is an inspired one -- while the music is more artful and adventurous than the stark acoustic backings of Freakwater's best-known work, there's a spare, gentle approach that suits these songs perfectly, and O'Neil strikes a lovely balance between the painterly approach of the musicians and the rough-hewn beauty of Irwin's voice. Sounding like a long lost member of the Carter Family, Irwin sings like a whiskey-addled red dirt angel on Little Heater, and the sweet, unaffected twang of her instrument gently winds itself around the fragile emotional purity of her phrasing, and it brings the spiritual undertow of songs like "Sinner Saves a Saint," "Piss to Gin," and "The Whole of the Law" to life. (Irwin also includes her own interpretation of "Dusty Groove," which she wrote for Kelly Hogan's superb album I Like to Keep Myself in Pain, and it's instructive to compare how two gifted vocalists can find so many different and equally apt things in one great song.) No one else in contemporary music writes and sings with the spectral beauty that comes as second nature to Catherine Irwin, and Little Heater is a lovely, evocative album that touches the heart, the soul, and the intellect with equal force; this is the work of a singular artist working at the top of her game and it demands to be heard.
(by Mark Deming, All Music Guide)