Technologische Unruhe. Narzissmus-Müdigkeit. Eine Galaxie der Isolation. Dies sind die neuen Normen, die Weyes Blood (alias Natalie Mering) nachts wach halten, und die Themen, die im Mittelpunkt ihrer jüngsten Veröffentlichung »And in the Darkness, Hearts Aglow« stehen.
Das von himmlischen Einflüssen geprägte Folk-Album ist der Nachfolger des hochgelobten Albums Titanic Rising. (Pitchfork, NPR und The Guardian bezeichneten es bewundernd als eines der besten des Jahres 2019.) Während Titanic Rising eine Beobachtung des kommenden Untergangs war, geht es bei And in the Darkness, Hearts Aglow darum, mittendrin zu sein: eine Suche nach einer Fluchtluke, die uns von Algorithmen und ideologischem Chaos befreit. »Wir befinden uns in einer voll funktionsfähigen Shitshow«, sagt Mering. »Mein Herz ist ein Leuchtstab, der geknackt wurde und meine Brust in einer Explosion von Ernsthaftigkeit erleuchtet.« Und in der Dunkelheit eröffnet Hearts Aglow mit dem wehmütigen, gewinnenden »It's Not Just Me, It's Everybody«, einem Song über die Zusammengehörigkeit aller Wesen, trotz des Ausfransens der Gesellschaft um uns herum. »Ich habe mir viele Fragen gestellt, als ich diese Songs schrieb. Die Hyper-Isolation kam immer wieder zur Sprache«, sagt Mering.
»Unsere Kultur verlässt sich immer weniger auf die Menschen. Irgendetwas stimmt nicht, und auch wenn das Gefühl bei jedem Einzelnen anders aussieht, ist es doch universell. Das wie ein Schlaflied anmutende ›Grapevine‹ beschreibt die Zersplitterung einer menschlichen Verbindung. Das jenseitige Klagelied ›God Turn Me Into A Flower‹ dient als Allegorie auf unsere kollektive Hybris. ›The Worst Is Done‹ ist eine unheilvolle Warnung, unterlegt mit einer trügerisch luftigen Pop-Melodie. ›Chaos ist natürlich. Aber das Gleiche gilt für die Negentropie, also die Tendenz, dass sich die Dinge wieder ordnen«, sagt sie. »Diese Songs sind vielleicht keine Manifeste oder Lösungen, aber ich weiß, dass sie die Bedeutung unserer heutigen Desillusionierung beleuchten.«
With her 2019 album, Titanic Rising, vocalist, songwriter, and multi-instrumentalist Natalie Mering took her long-developing project Weyes Blood to a new level. A fascination with '70s soft rock tonalities that showed up on earlier albums crystallized into something far more opulent on Titanic Rising, with hook-abundant tunes somewhere between Nilsson and Joni underscored by the synth abstraction and experimentalism that had remained constants in the Weyes Blood catalog. Fifth album And in the Darkness, Hearts Aglow emerges as the second installment of a trilogy that began with Titanic Rising, and it continues that album's gorgeous arrangements, intricate songwriting, and themes contemplating both one's place in the universe as well as the trajectory of the universe itself. Opening with immediate standout "It's Not Just Me, It's Everybody," all these elements are in place and even more pronounced than on the album prior. The song's straightforward, piano-led instrumentation is gradually filled out by sweeps of orchestral strings, harp, and heavenly backing vocals. Mering's steady, mellow, double-tracked vocals parse through lyrics about times of overwhelming change and isolation as the song builds. It's the first of several of the albums tunes that linger for more than six minutes, moving steadily through their dreamy production and making space for Mering to ruminate on big-picture themes that are more universal than personal. "The Worst Is Done" and "Children of the Empire" are similar, examining the heaviness of societies living through what feels like the end times over peppy rhythms and busy chamber pop flourishes. Mering translates this into a haunted '50s ballad style on "Hearts Aglow," injecting a little Twin Peaks energy into the album's majestic pop sound. Much like its predecessor, the album consists of eight monolithic songs and two more experimental interludes, but And in the Darkness, Hearts Aglow expands on the vision of Titanic Rising rather than simply repeating it. "God Turn Me Into a Flower" is a wonderfully restrained inclusion, with Mering's voice, delicate strings, and guest synthesizers from Oneohtrix Point Never's Daniel Lopatin all swirling into a blur of textures and ambience. The neon synth tones, rubbery bass guitar, and clunky drum machine beat of "Twin Flame" is more synth pop than anything Weyes Blood has created before and shakes up the flow of the album without taking it so far out of range that it feels like an outlier. And in the Darkness, Hearts Aglow is another step forward for Weyes Blood, building on the stunning sonic and emotional environments she tailored on Titanic Rising and using that lushness as a means of processing destabilized times.
(by Fred Thomas, All Music Guide)