Blumfeld: "Ich-Maschine" (Zickzack, Jan. 1992) |
Diese Platte war zwar nie ein Verkaufsrenner, ist aber definitiv eine der wichtigsten deutschsprachigen Rockalben!
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Emmylou Harris & The Nash Ramblers: "At The Ryman" (Reprise, Jan. 1992) |
Das Ryman-Theater in Nashville/Tennessee war lange die Heimat der "Grand
Old Opry". An diesem für Bluegrass- und andere Countrymusiker
erfurchtsvollen Ort hat Emmylou Harris mit ihrer akustischen Band
ihr Livealbum mitgeschnitten. Das Klangergebnis ist das, wo wir mit
Waiting For Louise auch gerne hin möchten: ein Bluegrassinstrumentarium
mit stärkerer Betonung des Rhythmus durch Einsatz von Schlagzeug.
Leider kam es zu keiner Studioproduktion mit dieser hochkarätigen
Truppe:
- Sam Bush - Mandoline & Geige (Ex- New Grass Revival)
- Roy Huskey, Jr. - Kontrabass
- Larry Atamanuik - Schlagzeug (Ex- Seatrain, Sam Bush Band)
- Jon Randall - Gitarre (Sam Bush Band)
- Al Perkins - Dobro & Banjo (Ex- Stephen Stills & Manassas)
Das Songmaterial ist vom Feinsten: "Walls Of Time" (Bill Monroe/Peter Rowan)
und "Guess Things Happen That Way" (Jack Clement, Hit von Johnny Cash)
haben wir auch bei Waiting For Louise in's Repertoire übernommen,
dazu kommen "Guitar Town" von Steve Earle, "Lodi"
von CCR, "Mansion On The Hill" von Bruce Springsteen, zwei
weitere Bill Monroe-Nummern und noch vieles mehr. Auch das gleichnamige
Video ist empfehlenswert. |
Lou Reed: "Magic And Loss" (Sire, Jan. 1992) |
Der
Nachfolger zu "New York",
wieder in der Besetzung 2 Gitarren (Reed und Mike Rathke), Bass
(Rob Wasserman) und Schlagzeug (Mike Blair statt Fred
Maher) eingespielt. Die Perfektion dieses Sounds wird vorangetrieben
... |
Chris Bell: "I Am The Cosmos" (Rykodisc, Feb. 1992) |
Chris Bell ist einer der vielen verschollenen Legenden, die es zu Lebzeiten
nie zu großem Erfolg gebracht haben (Nick Drake, Tim Buckley, Gram Parsons).
Im Vergleich zu den dreien war Bell sogar noch erfolgloser: Anfang der
70er gründete er mit Alex Chilton die inzwischen ebenfalls
legendären, aber damals ziemlich erfolglosen Big Star, verließ
diese allerdings bereits nach dem Debütalbum "#1
Record". 1974 kam dann einzig und alleine eine Single heraus,
"I Am The Cosmos"/"You And Your Sister". Letzteres
ist eines der schönsten Liebeslieder, das ich kenne und eines der
besten Beatlesstücke, das nicht von den Fab Four stammt.
Danach arbeitete er an seinem Debütalbum, verstarb aber noch vor
der Fertigstellung bei einem Autounfall. Somit erscheint dieses Album
also erst posthum mit einiger Verspätung. Ich kann nur vermuten,
dass die überzeugenden Coverversionen der beiden Singletracks auf
"Blood", dem letzten Album
der Band This Mortal Coil vom vergangenen Jahr, ihren Anteil
daran haben, auch alle anderen Aufnahmen von Chris Bell herauszubringen.
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Big Star co-founder Chris Bell was recording this solo album
at the time of his death in 1978. Previously unreleased on any format, this
"Great Lost Album" clarifies Bell's role in the band's sound and
secures his own place in pop history.
Bell died tragically in a car crash in 1978, and only one single ("I
Am The Cosmos"/"You And Your Sister") was released in his
lifetime, on Chris Stamey's tiny Car label. Both single sides are included
here, along with newly-discovered alternate takes. The fifteen tracks
highlight Bell's ethereal vocals, his uncanny sense of song structure
and insightful, melancholy lyrics, all of which illuminate his often-overlooked
contribution to Big Star. I AM THE COSMOS features rare photographs and
liner notes by Chris's brother David Bell. Recorded all over the world
(including sessions at the famed Chateau D'Heurville and Air studios),
I AM THE COSMOS is a haunting pop masterpiece ripe for discovery.
(Rykodisc)
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"Rykodisc unearths buried treasure...consistently stunning"
-- BILLBOARD |
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"Lush, spinetingling." -- ROLLING STONE |
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Unreleased for over 15 years, I Am the Cosmos is nevertheless an enduring
testament to the brilliance of Chris Bell; lyrically poignant and melodically
stunning, this lone solo album is proof positive of his underappreciated
pop mastery. While cuts like "Get Away," "I Got Kinda Lost,"
and "Fight at the Table" recall the glowing, energetic power-pop
of Bell's earlier work, the majority of the songs on I Am the Cosmos are
more reflective and deeply personal; the title track is a harrowingly
schizophrenic tale of romantic despair, while other cuts like the lurching
"Better Save Yourself" and the lovely "Look Up" are
infused with a spiritual power largely missing from his Big Star material.
The album's highlight, "You and Your Sister" -- which features
backing vocals from none other than Bell's Big Star mate Alex Chilton
-- is simply one of the great unknown love songs in the pop canon, a luminous
and fragile ballad almost otherworldly in its beauty.
(by Jason Ankeny, AMG)
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Guy Clark: "Boats To Build" (Elektra/Asylum, Feb. 1991) |
Nach
Alben bei RCA und Warner war dies der dritte Versuch, diesen beeindruckenden
texanischen Singer/Songwriter bei einer großen Firma raus zu bringen.
Wie immer stimmt musikalisch alles, wie immer wurden nicht genug Platten
verkauft. Auch das Songmaterial kann nicht genug gelobt werden, z.B.
"Picasso's Mandolin" . |
James: "Seven" (Fontana, Feb. 1992) |
Meine
Lieblingsband aus Manchester - wohl die einzige "Stadionrockband",
die ich mag. |
Little Village (Reprise, Feb. 1992) |
Diese
Band war ein einmaliges Projekt von Stars der 2. Garnitur (wenn man
nur nach den Verkaufszahlen ihre Platten und ihrem allgemeinen Bekanntheitsgrad
geht). Slidegitarrist und Filmmusikkomponist Ry Cooder, Sänger,
Gitarrist und Songschreiber John Hiatt, Sänger, Bassist
und Songschreiber Nick Lowe und Schlagzeuglegende Jim Keltner
hatten in dieser Besetzung bereits auf Hiatts Meisterwerk "Bring
The Family" zusammengearbeitet, an dessen Qualität sie
hier aber knapp vorbeischrammen. Trotzdem eine schöne Platte. |
Yo La Tengo: "May I Sing With Me" (Alias, Feb. 1992) |
Schon
seit Mitte der 80er werkelt das Ehepaar Ira Kaplin (Gitarre)
und Georgia Hubley (Schlagzeug) mit wechselnden Bassisten (hier:
James McNew) an ihrer Synthese aus Krach und Wohlklang mit einer
starken Verwurzelung bei den Kinks, Velvet Underground und den Beach
Boys. Empfehlenswert ist neben dieser LP auch die Maxi "Upside-Down"
zum Album mit einer Beach Boys-Nummer und einer 23-minütigen Feedbackorgie. |
Juliana Hatfield: "Hey Babe" (Mammoth, März 1992) |
Solodebüt der ehemaligen Bassisten der Blake Babies, einer
charmanten Indie-Band, die kaum noch jemand kennt. Sie war 1992 auch
für kurze Zeit bei den Lemonheads, falls das jemand wissen
will. Eine wirklich aparte Lady!
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Hey Babe is Juliana Hatfield's terrific solo debut, filled with effortless melodies and catchy guitar riffs. Hatfield's thin, girlish voice can be slightly wearing over the course of an entire album, but her intelligent, hook-laden songs make up for that minor flaw.
(by Stephen Thomas Erlewine, All
Music Guide)
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k.d. lnag: "Ingenue" (Sire, März 1992) |
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The Vulgar Boatmen: "Please Panic" (Record Collect, März 1992) |
Wenn überhaupt kennt man die Band meist nur als Silos-Nebenprojekt.
Zwar gibt es personelle Überschneidungen, aber Dale Lawrence
und Robert Ray, die beiden Kernmitglieder dieses losen Kollektivs,
sind eigenständige Musiker und Songschreiber und brauchen eigentlich
keine Protektion durch die Silos-Connection.
Ich hab die Band damals auf ihrer einzigen (?) Europatournee im Bahnhof
Langendreer gesehen und das letzte T-Shirt mit dem Plattencover ergattert.
Yeah!
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I've always been drawn to the romantic side of rock 'n' roll (Buddy Holly, the Everlys, the Fleetwoods, the Beatles). The allusive (and elusive) "Please Panic," by the Vulgar Boatmen, seems to carry echoes of them all. Like Buddy Holly's "I'm Gonna Love You Too," the Boatmen's "You Don't Love Me Yet" is an expression of faith in a love the singer is convinced will come someday (the word "yet" is the giveaway). But Holly's buoyancy has been replaced here by a measured patience. "Please Panic.," a collection of simple, infinitely listenable and mysterious pop melodies, suggests what it means to reach adulthood and still believe in the idealism of those songs, still believe that love is around the next corner, that a pop song can bear the weight of your world and, more important, change it. The Boatmen don't see the romantic idealism of pop as youthful folly; they see it as the Grail.
The images these songs call up are of people well past college, stuck in small towns with lovers or friends off in the world's territories, or potential lovers only a few blocks away who are unaware of the ardor the singer is trying to screw up the courage to declare. They're songs about connecting over geographic and emotional distances, just as the songwriters, Robert Ray (who lives in Gainesville) and Dale Lawrence (who lives in Indianapolis) connect, writing songs by mail, each rehearsing with a group of musicians, an amalgam of which play on the records and tour. Their lyrics suggest messages that get broken up traveling over a telephone wire, coming at you in bursts of undefined longing ("I know it's OK to wait/I just don't know what they're waiting for"; "I go ridin' when the movies close down/I have my own reasons...there's
nothin' "); or lines whose meanings are deceptive (is it "You will always be always the one I love" or "You will always be all ways the one I love"?).
Partly because they know that the glory of being a pop fan is creating our own meanings, the Vulgar Boatmen trust us enough to leave the important things unsaid here. On the last song, "The 23rd of September," the singer resolves to tell the girl he loves how he feels. "I'm gonna get in my car and drive to your house," he sings. "I'm gonna tell you/I'm gonna tell you..." What? He never says. But we can hear it, in the longing of the guitars stretching out like a highway built just for the two of them, in the way he keeps singing, "The sun is shining." And for as long as the song lasts, we share his faith that the woman he's driving to will be able to hear it, too." (Charles Taylor)
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Barbara Gosza: "Beckett & Buddha" (Strange Ways, Apr. 1992) |
Die neue Platte von Andrea Schroeder,
kürzlich erst im Glitterhaus erschienen und dort extrem
schnell in's Billigpreis-Segement abgeschoben, hat mich meine beiden
alten CDs von Barbara Gosza ausgraben lassen, von denen mir
diese zweite, produziert von Sven Regener, besonders an's Herz
gewachsen ist: wunderschöner Folkpop, immer leicht traurig, aber
immer auch wunderschön.
Ich hab natürlich mal losgegurgelt, was denn aus der Dame geworden
ist: sie ging nach Frankreich, soll dort noch zwei Alben bei einer
großen Plattenfirma gemacht haben, die mir aber völlig
unbekannt sind. In den letzten Jahren kehrte sie nach Berlin zurück
und arbeitete mit Carlos Peron (der Typ von Yello?)
an einer Comeback- Platte für das Blue
Note-Label. Im Mai 2011 ist sie dann tot in ihrer Wohnung in Berlin
aufgefunden worden - das ist alles, was ich bisher herausfinden konnte.
Sehr traurig!
(25.12.2012)
Das dritte Album heißt übrigenz "Ceremonies",
stammt von 1995 und ist beim damaligen Branchenriesen BMG/Ariola
erschienen. Vor wenigen Tagen habe ich die CD in der Grabbelkiste
gefunden!
(31.12.2012)
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BARBARA GOSZA der schwarze Engel (l´ange noir) wie die Pariser einer ihrer Lieblings Singer/Songwriter nennen ist nach 10 Jahren innerer Einkehr, zurück in der modernen Downloadwelt mit dem neuen Album PASSION PLAY, und den Backkatalog Alben LOVE IT IS, BECKETT AND BUDDHA, PURIFY und das verschollene Album CEREMONIES. Der Produzent und Manager CARLOS PERÓN hat den Katalog von BARBARA GOSZA liebevoll remastern lassen. Das erste Album LOVE IT IS erschien seinerzeit 1990 als Vinyl und CD auf dem noch unbekannten Label Strange Ways Records vom leider inzwischen verstorbenen Lothar Gärtner. Das Label erlangte später Berühmtheit durch signings wie WOLFSHEIM und JOACHIM WITT. Auch sprach Lothar Gärtner immer wieder CARLOS PERÓN an doch BARBARA GOSZA zu produzieren. Nach den Alben BECKETT AND BUDDHA (Strange Ways Records) und CEREMONIES (BMG), produzierte dann CARLOS PERÓN das Album PURIFY für das Pariser Label naive. Nun ging CARLOS PERÓN mit BARBARA GOSZA in sein Privat Studio und spielte mit der scheuen Sängerin das neue Album PASSION PLAY ein. Die gebürtige Tschechin, aufgewachsen in Chicago begann ihr “vie de bohème” in der Pariser Metro, bevor sie nach Berlin auswanderte. Entdeckt von Lothar Gärtner als Strassensängerin, lud er sie in ein Bremer Musikstudio , wo unter minimalsten Bedingungen das Album LOVE IT IS eingespielt wurde. Es folgte das Album BECKETT AND BUDDHA welches unter wesentlich professionelleren Bedingung eingespielt wurde. Prodzuent dieses Albums war kein geringerer als SVEN REGENER. Das Album war für Indieverhältnisse ein derartiger Erfolg, dass der Major BMG auf den Plan trat. Quasi vom Indiegirl zum Superstar. Die Rechnung ging für die BMG nicht auf. Das Album hatte nicht den schwarzen Indie Charme und versauerte trotz gigantischer Promo. LOTHAR GÄRTNER redete immer wieder auf CARLOS PERÓN ein, er möge doch ein Einsehen haben und für Strange Ways records BARBARA GOSZA “wie es sich gehört” produzieren. Mit einem Telefonat mit der Firma naive aus Paris fing alles an. CARLOS PERÓN plante die Produktion des Albums PURIFY. 1999 war der schwarze Engel zurück.
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P.J. Harvey: "Dry" (Too Pure, April 1992) |
Mit diesem spartanisch instrumentierten Debüt (kaum mehr als Gitarre,
Bass & Schlagzeug sind zu hören) sicherte sich Polly Harvey
aus dem Stand ihren Platz in der Riege der besten britischen Songschreiberinnen! |
The Black Crowes: "The Southern Harmony & Musical Companion" (Virgin, Mai 1992) |
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"Vanessa Paradis" (Polydor/Remark, Mai 1992) |
Hey, wer unterstellt mir da unmusikalische Beweggründe? Natürlich
ist Miss Paradis extrem hübsch, aber das ist in erster Linie eine
wunderbare Platte! Vor allem, wenn man Lenny Kravitz-Fan ist,
der hier alle Songs bis auf Lou Reeds "Waiting For My Man"
beisteuert, produziert und viele der Instrumentalspuren selber eingespielt
hat. Ich bin zwar selber kein wirklicher Fan von dem Mann, aber für
mich liefert er hier sein Glanzstück ab, besser als manch ein "echtes"
Kravitz-Album. Das Lied "Sunday Mondays" war sogar mal im
Waiting For Louise-Repertoire.
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French pop star (and significant other of Johnny Depp) recorded her English-language debut record in 1991; the self-titled disc was a bit of a flop commercially, but, surprisingly, succeeds artistically. Producer Lenny Kravitz gives Vanessa Paradis some of his best songs and she really can carry a tune with her breathy little-girl vocals. The highlights of the record are many, but the songs that will have you smiling like a fool at the sheer poptasticness of it all are the gliding funk with orchestra of "Natural High;" the strutting girl group of "Be My Baby;" the sweet-as-sugar sunshine pop of "Sunday Mondays;" the psych-soul of "Your Love Has Got a Handle on My Mind" (which features Paradis' most assured vocal and a nice background assist from Kravitz); and the sweet soul of "Just as Long as You Are There." Even her cover of the Velvet Underground's "I'm Waiting for the Man" works wonders. It really shouldn't, but the propulsive beat and Paradis' sexy vocals somehow do the trick. The only song that falls flat is the autumnal folk of "Silver and Gold," as the ultra-serious lyrics and tone are painfully out of step with the glitter and groove of the rest of the record. Kravitz should be praised for his wonderful production. He rarely makes a wrong move and provides wonderful settings for Paradis to shine. It is too bad they didn't make more records together. Johnny Depp's gain is pop music's loss. Odds are there will never be a deluxe reissue (sadly), so you will have to seek this out in used stores and bargain bins.
(by Tim Sendra, All Music Guide)
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XTC: "Nonsuch" (Virgin, Mai 1992) |
Nonsuch ist das letzte einer langen Reihe exzellenter Alben, die von dieser
Band um die beiden Songschreiber Andy Partridge (Gitarre) und
Colin Moulding (Bass) und ihren Leadgitarristen Dave Gregory
bei Virgin veröffentlicht wurde. Mit "Peter Pumpkinhead"
gab's sogar noch mal einen kleineren Hit. Am Schlagzeug saß dieses mal
Dave Mattacks von Fairport Convention. Produziert hatte der Altmeister
Gus Dudgeon (Elton John, Joan Armatrading, etc.)
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Yo La Tengo: "Upside-Down" (Alias, Juni 1992) |
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Luna²: "Lunapark" (Elektra, Aug. 1992) |
So was wie eine Indie-Allstar-Band bei einem Majorlabel: Sänger/Gitarrist
Dean Wareham, Ex-Galaxy 500,
Drummer Stan Demeski, Ex-Feelies,
und Bassist Justin Harwood, Ex-Chills.
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Luna's 1992 debut (originally released under the short-lived band name Luna 2 for contractual reasons) got most of its press due to Dean Wareham's former position as leader of the critically adored Galaxie 500, but his new cohorts Justin Harwood (bass) and Stanley Demeski (drums) were fresh from stints in the Chills and the Feelies, respectively. A rarity among albums by this type of alt-rock supergroup, Lunapark sounds like an appealing conglomeration of some of the best aspects of all three participants' former bands. Wareham's familiar bored whine and slow-motion guitar create an interesting tension when juxtaposed with Harwood's ultra-melodic bass and Demeski's hyperactive drums, as if each member is still playing with his old band. The album spawned two college radio hits, the deliciously depressive "Slide" (with its memorable opening line "You can never give the finger to the blind") and the jittery, propulsive "Slash Your Tires," but nearly all of the 12 songs have memorable guitar hooks, stick-in-your-head choruses, and a newfound sense of humor in Wareham's deadpan lyrics. Lesser-known gems include the surprisingly poppy "I Can't Wait" and the Television-like tension of the closing "We're Both Confused." Guests feature Wareham's old label head Kramer and Mercury Rev co-leader Grasshopper, who adds extra guitar to about a third of the album.
(by Stewart Mason, All Music Guide)
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Screaming Trees: "Sweet Oblivion" (Epic, Sept. 1992) |
Die
Screaming Trees kommen wie Pearl Jam, Soundgarden und
Nirvana aus Seattle und spielen
ebenfalls harten Gitarrenrock, ebenfalls ohne eine Metalband zu sein
- GRUNGE! Sie verfügen mit Mark
Lanegan über einen ausgezeichneten Sänger, der auch wunderbare
folkige Soloalben veröffentlicht, und mit den Brüdern Gary
Lee und Van Conner über ein sehr beeindruckendes Gitarre/Bass-Tandem
(natürlich in erster Linie musikalisch und auch wegen der Leibesfülle der beiden auch physisch
beeindruckend!) |
"Television" (Capitol,
Sept. 1992) |
Nach 14 Jahren Unterbrechung und völlig überraschend für mich
das dritte und namenlose Television-Album, sogar in Originalbesetzung.
Sehr viel besser als die meisten Reunions dieser Zeit, aber leider auch
völlig untergegangen. Schade. Tom Verlaine, Robert Lloyd,
Fred Smith und Billy Ficca hätten sicherlich mehr
Aufmerksamkeit verdient gehabt. |
"Paul Weller" (Go! Discs, Sept. 1992) |
Das Solodebüt des Ex-Bandleaders von The Jam und The
Style Council hätte ich doch fast vergessen! Komischerweise
bin ich hier begeistert, habe mich aber für beide Vorläuferbands
zu ihrer Zeit nie richtig interessiert. An ein Konzert von ihm Mitte
der 90er in der Essener Zeche Carl kann ich mich noch gut erinnern:
der Saal war völlig überfüllt (mit einem für Rockkonzerte
unheimlich hohen Anteil hübscher Mädchen im Publikum!) und
ich hatte eine fiebrige Grippe und konnte mit Mühe einen Stehplatz
an der Wand ergattern. Pauls Auftritt war genial, zwischendurch gab's
sogar mitten in einen anderen Song eingebaut "Ohio" von
Mr. Young.
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"Humiliated by Polydor's rejection of the final Style Council album
(it remained unreleased until the 1998 box set), Paul Weller retreated
from the spotlight, licked his wounds, and redefined his music. He re-emerged
with the Paul Weller Movement and the surging trad rock single "Into
Tomorrow," a song that may not have been a big hit, but it signaled
that he had begun a productive new phase. That same criticism applies
to his 1992 solo debut (by this point, he had dropped "Movement,"
and decided to just be "Weller"). Heavily inspired by soul and
classic rock (more early Humble Pie than Led Zeppelin, of course), it's
a solid effort whose best songs the opening triptych "Uh Huh
Oh Yeh," "I Didn't Mean to Hurt You," and "Bull-Rush,"
plus "Into Tomorrow" demonstrate the virtues of nostalgia,
particularly when it's tempered with fine songwriting. If he drifts a
bit toward the end, and winds up with some lightweight songs, it's still
gritty and effective, displaying a focus absent in the Style Council's
last few albums. It's not a full-fledged comeback (that would arrive next),
but it's a fine start all the same."
(Stephen Thomas Erlewine, All
Music Guide)
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Beat Happening: "You Turn Me On" (Sub Pop/K Records, Okt. 1992) |
Die Band von Calvin Johnson, dem ewigen Geheimtipp!
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Beat Happening's final LP is also their best: concluding the emotional
and musical progression begun with the minimalist innocence of their earliest
work, You Turn Me On is a mature record of tremendous breadth and complexity.
Where once the trio's songs were brief and bouncy, the nine tracks here
are epic (several top out at over six minutes) and ambitious; produced
in part by ex-Young Marble Giant Stuart Moxham (an obvious influence),
the record's full, deep sound belies its bare-bones performances -- "Teenage
Caveman" sports booming, primal drums perfectly suited to its title,
while the propulsive "Noise" manufactures the illusion of a
bass line where none ever existed. The most democratic record in an output
founded on egalitarian ideals, You Turn Me On offers Heather Lewis' strongest
songs ever -- her hypnotic nine-minute "Godsend" is the LP's
heart and soul -- and she and Calvin Johnson even trade verses on the
closing "Bury the Hammer." As for Calvin himself, his solo contributions
are exceptional -- the spartan opener "Tiger Trap" is an evocative
heartbreaker, and the title track is a fire-breathing corker. A masterpiece.
(by Jason Ankeny, All
Music Guide)
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John Cale: "Fragments Of A Rainy Season" (Hannibal, Okt. 1992) |
Der
ehemalige Velvet Underground Bassist/Bratschenspieler
live und solo am Piano und an der akustischen Gitarre. Mit der amtlichen
Version von Leonard Cohens "Hallelujah", von der alle
anderen, auch Jeff Buckley, abgeguckt haben. Ein tolles Konzert
muss das gewesen sein. Trotz (?) des Fehlens einer Band nie langweilig.
Und wehe, da sagt jemand was von "MTV Unplugged".
(23.12.2006) |
Mary-Chapin Carpenter: "Come On, Come On" (Columbia, Okt. 1992) |
Mit
diesem Album schaffte die Sängerin und Songschreiberin endlich
den großen Durchbruch - allerdings mit einer Coverversion der Lucinda
Williams-Nummer "Passionate Kisses". Mit ihren eigenen
Stücken braucht sie sich aber nicht zu verstecken, z.B. "He
Thinks He'll Keep Her" oder "I Feel Lucky". |
Come: "Eleven:Eleven" (Sub Pop, Okt. 1992) |
Debüt der Band um Gitarrist Chris Brokaw (früher
mal Trommler bei der Sub Pop-Band Codeine) und Sängerin/Gitarristin
Thalia Zedek (früher mal
bei Live Skull, die aber außer mir scheinbar kaum jemand
kennt oder mag). Eine wunderbare Mischung aus Krach und Melodie.
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"Das Debüt Album der Band um Chris Brokaw (ex-Codeine) und Thalia Zadek (ex-Live Skull) erschien damals auch bei uns auf Sub Pop. So begeistert waren wir von diesem Großstadt-Psycho-Blues. Thalia sang wie eine Janis Joplin auf schlechtem Speed und Chris spielte eine Gitarre, die nicht durch technische Finesse glänzte, sondern direkt aus dem Bauch Töne in Gefühle umsetzte. Mit zwei Bonustracks gegenüber dem (sowieso vergriffenen) Vinyl."
(Glitterhouse)
One couldn't throw a brick around rock critics and college rock types in 1992 without hitting somebody who would talk about how Come was the new incarnation of the blues, often loudly and at great length. As in other cases where good bands were overburdened by hype, this both set up the quartet with impossible-to-realize expectations (Come plays anything but straight blues purism or revival la Alligator Records) and wrote out Zedek's own unique artistic skills from the equation. To be sure, the CD version includes both sides of the "Fast Piss Blues" single, the flip being the Rolling Stones' own "I Got the Blues." But it's the Stones and acts like Patti Smith and Black Sabbath, not to mention the confrontation of no wave and other punk-inspired acts, that provide more of a touchstone to what's going on than Robert Johnson. It's a uniquely sludgy, electric, and strong fusion of sounds and styles, combining extreme angst and commanding power. Zedek's often twangy singing is both harsh and cool, the sound of someone burnt out but not crushed, and her guitar work suggests something more of bruised majesty consider the steady, despairing flow of "Brand New Vein" than anything else. Her introduction to "Submerge" may be "Now we sing so softly," but her voice cuts through the dark chime of the music even while talking about sinking to the bottom as things fire up even more. With Brokaw contributing equally strong feedback blasts (and vocals on the searing "Sad Eyes") and a sometimes lumbering but still good enough rhythm section rounding things out, Come takes things directly to a listener on Eleven: Eleven with fine results. Other good numbers include the lengthy drive of "Off to One Side" and the concluding surge of "Orbit," confronting demons with a roar.
(by Ned Raggett, All Music Guide)
"...occasionally diffuse but more often bracing...achieves escape velocity with a concentrated blast of guitar power, tunecraft and sheer guts..." (Rolling Stone, 4/29/93)
"...the record lives up to the weight of rapidly accumulated expectations in urgent, raging fashion...Everything--music, mood and lyric--works in perfect, fractured unison to challenge and disturb...Dense, rare and rewarding..." (Q Magazine, 1/93)
"...simply one of the great debuts of the year..." (New Musical Express, 11/7/92)
"...a captivating blast of ennui and feedback...enthralling, like watching someone howl into a rainstorm..." (Entertainment Weekly, 2/19/93)
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Damon & Naomi: "More Sad Hits" (Shimmy Discs, Okt. 1992) |
Damon
Krukowski (Schlagzeug, Gitarre) und seine Lebensgefährtin Naomi
Yang (Bass) waren mal die Rhythmusgruppe der legendären Galaxy
500. Nach der Trennung von ihrem damaligen Frontmann Dean Wareham,
der die eher poporientierte Band Luna gründete,
führten die beiden das alte Low-Fi-Slow-Core-Konzept weiter: dabei
entstand diese charmante Platte, bei der sie wie schon bei Galaxy
500 von der New Yorker Gitarren- und Produzentenlegende Kramer
unterstützt werden, der sonst eigentlich eher für harsche
Töne bekannt ist. |
Giant Sand: "Center Of The Universe" (Enemy/Black Sand, Okt. 1992) |
Eines
der unzähligen Alben von Howe Gelb und seinen Begleitern
Joey Burns (Bass) und John Convertino (drums), die dank
Masse leider nicht alle klasse sind. Howe Gelb gehört sicherlich
zu meinem Lieblingskünstlern, oft stört mich aber das Skizzenhafte/Unfertige
vieler seiner Aufnahmen. Versteht mich nicht falsch: ich stehe total
auf schräges und unkonventionelles Zeug, finde aber, dass Howe
Gelb es oft übertreibt mit dem Unkommerziellen. Wenn dann ein
Album wie dieses hier mal wieder etwas stärker auf den Punkt kommt,
wirkt das gleich wie ein kleines Wunder. Vielleicht liegt die Kompaktheit
dieses Albums aber auch am Einfluss der Gäste? Victoria
Williams, Vicki Peterson (Ex-Bangles,
jetzt Continental Drifters)
und Susan Cowsill (ebenfalls Continental
Drifters) sorgen mit ihren Stimmen für ein paar zusätzliche
und sehr angenehme Klangfarben. |
R.E.M.: "Automatic For The People" (Warner, Okt. 1992) |
Der Megaseller der Truppe. Man kommt nicht dran vorbei. Geniale Songs. Starke Videos. Perfekt.
|
Sugar: "Copper Blue" (Creation, Okt. 1992) |
Nach
Hüsker Dü und zwei sehr unterschiedlichen Soloalben
für Virgin (u. a. das geniale "Workbook")
hatte Bob Mould wieder ein Trio am laufen, wobei Sugar sicherlich
nicht so spannend und wichtig sind wie Hüsker Dü es
mal waren, aber eben auch etwas erfolgreicher. Mit "If I Can't
Change Your Mind" gibt's sogar eine kleinen Hit, den wir auch mit
Waiting For Louise eine Zeit lang im Programm hatten. |
Uncle Tupelo: "March 16-20, 1992" (Rockville, Okt. 1992) |
Als
dieses Album Ende 1992 erschien interessierte sich eigentlich niemand
so richtig dafür: eine "Independent"-Band spielt depressive
Country-Musik? Heute gelten die beiden Sänger/Gitarristen der Band,
Jay Farrar und Jeff Tweedy, mit ihren etwas erfolgreicheren
Nachfolgerbands Son Volt bzw. Wilco,
als Urväter der Alternative-Countryrock-Szene. Die Postille dieser
Szene "No Depression" hat sich übrigens nach dem
Song des Debüts von Uncle Tupelo benannt. |
Neil Young: "Harvest Moon" (Reprise, Okt. 1992) |
20
Jahre nach "Harvest"
bringt der Meister "Harvest Moon" - und macht durch die Wahl
der Begleiter (u. a. Ben Keith an der Pedalsteel, Chorgesang
von Linda Ronstadt und James Taylor) ganz offensichtliche
Bezüge zum Vorläufer. Manche schreien "Plagiat!"
- ich kann aber nur feststellen, dass Songs und Zusammenspiel 1.Klasse
sind: also was soll's? |
Baby You Know: "Clear Water" (Sub Up, 1992) |
Zweites Album der Band aus Regensburg, die mit ihrem "Americana"-Sound
zur falschen Zeit am falschen Platz war. Produziert von Go-Between Robert
Forster, der damals zusammen mit seiner Frau (und geigendem Bandmitglied)
Karin Bäumler auch in Bayern wohnte. Sozusagen Nachbarschaftshilfe.
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Clear Water is Baby You Know's finest hour, an accessible and accomplished
country-rock album that should have found an American audience. Released
only in Germany, the album was produced by the Go-Betweens' Robert Forster
and his influence is deeply felt, especially on the soundalike opener
"Lily of the Valley." "I Love You Still" was co-written
by Forster, and although he isn't credited, "Outlaw" sounds
like a song he could have written. The production and tone overall is
reminiscent of Forster's solo album Calling From a Country Phone, while
the poetic lyrics repeatedly touch on rural themes and images. A highlight
is the majestic "Blind Man's Bluff" on which Robert Forster's
wife and -- for this album -- Baby You Know violinist Karin Baumler adds
harmony vocals.
(by Greg Adams, All
Music Guide)
|
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Bettie Serveert: "Palomine" (4AD/Guernica, 1992) |
Der Titelsong vom Debütalbum war in jenem Jahr eines meiner absoluten
Lieblingslieder. Tolle Band aus unserem Nachbarland Holland, erreichte
aber leider nie die Aufmerksamkeit, die sie verdient gehabt hätte!
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The Dutch group Bettie Serveert (no, it isnt an individual) made a huge impact on the college scene in the early 90s with their debut album, Palomine. While the band never attained the success or perfection of their debut, they stuck around until 2000s impressive Private Suit effort. Palomine starts out with the very moody track Leg in which vocalist Carol van Dijk almost croons out the lyrics. This is something you get used to, Carols unique and powerful vocals. The group picks up a bit with the title track, that starts out slow and builds into a very nice guitar solo by Peter Visser. The third track to come along was the second single from Palomine entitled Kids Alright where Carol is caught singing through a megaphone, or at least sounds like it. Tom Boy was the first single to be released and its a fine example of Bettie Serveerts raw talent. They are a band that concentrate on melodies and harmonies. Carols vocals really make the band too. Not that the rest of the band are slouches either but Carol has such a unique presentation. Palomine should be present in any indie music collection.
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T-Bone Burnett: "The Criminal Under My Own Hat" (Columbia, 1992) |
Ein weiteres unbeachtetes Album des Mannes, der in den frühen 70ern in der Alpha Band spielte (Kult!)
und bei Dylans Rolling Thunder Revue dabei war. Später machte er sich dann einen Namen als Produzent
(u. a. für Leo Kottle, Los Lobos, BoDeans, Peter Case, Elvis Costellos
"King Of America" und "Spike",
Gattin Sam Phillips und Bruce Cockburn's "Nothing But A Burning Light"),
alles am ehesten noch als traditionsbewusste, aber trotzdem moderne amerikanische Popmusik zu bezeichnen
(heute nennt man das "Americana"). Auch dieses Soloalbum bringt die Welten Rock/Elektrisch (Drummer Jim Keltner,
die Gitarristen Marc Ribot und Dean Parks, etc) und Bluegrass/Akustisch (Bassist Edgar Meyer, Dobrospieler Jerry Douglas,
Multiinstrumentalist Mark O'Connor u. a.) zusammen. Die glasklare und trotzdem kantige Produktion stammt von Burnett
zusammen mit Bob Neuwirth, Kumpel aus alten Rolling-Thunder-Tagen.
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Iris Dement: "Infamous Angel" (Warner, 1992) |
Ein schönes Debüt, ähnlich wohlwollend aufgenommen wie Jahre
später Gillian Welch. Es folgten
noch zwei weitere Alben 1994 und
1996, seitdem herrscht leider Funkstille. Produziert hat übrigens der
legendäre Jim Rooney (John Prine, Jerry Jeff Walker, Nanci
Griffith, etc.)
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Drop Nineteens: "Delaware" (Caroline, 1992) |
Cover Girls>
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Hank McCoy & The Dead Ringers: "Still Feeling Blue" (Normal/Okra, 1992) |
Hank McCoy stammt aus Columus/Ohio und war beim dortigen Okra-Label für
die Country-Sparte zuständig. Mit viel Wissen und Einfühlungsvermögen
in diese Musik (das Cover ist z.B. eine Hommage an ein Conway Twitty-Cover
von 1970), aber ohne diese dämliche Nashville-Trucker-Attitüde
entstand dieses Album mit Eigenkompositionen und gutem Fremdmaterial
(der Titelsong ist von Gram Parsons, weitere Songs stammen von Roger Miller,
George Jones und den Louvin-Brüdern). Im folgenden Jahr gab es
mit den Labelkollegen Ricky Barnes, David Schramm (Ex-Yo
La Tengo, The Schramms) und Jeb Loy Nichols (Fellow Travellers)
dann noch das schöne Projekt "Okra
Allstars". |
Plainsong: "Dark Side Of The Room" (Line, 1992) |
Das
Comeback von Iain Matthews und Andy Roberts Projekt nach
20 Jahren! Während es damals nur eine kurzlebige Geschichte mit
einem wunderbaren Album ("In
Searh Of Amelia Earheart") und einer US-Tournee war, kommt
die Truppe seit 1992 in unregelmäßigen Abständen für
Alben und Tourneen zusammen. Mit an Bord neben den beiden Gründern
sind Julian Dawson, britischer Singer/Songwriter und Harmonikavirtuose
mit starker Köln-Connection und Mark Griffith (Bass, Gitarre),
der mit Matthews schon auf mehreren Soloalben zusammengearbeitet hat. |
Michelle Shocked: "Arkansas Traveller" (Mercury, 1992) |
Für
dieses Album streifte sie quer durch die USA und Irland und spielte
überall mit fantastischen Musikern ihre Songs ein. Dabei waren
u.a.: Ex- Flying Burrito und Ex-Eagle Bernie Leadon, die Hothouse
Flowers, Uncle Tupelo (ich habe hier zum
ersten Mal von ihnen gehört!), Taj Mahal, Mark O'Connor,
Levon Helm und Garth Hudson von The
Band, Clarence 'Gatemouth' Brown, Alison Krauss, Alison
Brown, Doc Watson, Norman Blake und viele andere.
Klasse! |
Sonic Youth: "Dirty" (Geffen, 1992) |
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"A brilliant pop-grunge effort, as close to commercially oriented
as Sonic Youth will likely ever get. A lot of "true" SY fans
probably hate it for that reason, and one suspects that the band was not
entirely happy either with the slicked-up production job courtesy of Butch
Vig, producer of Nirvana´s big album, "Nevermind." The
songs are split about half and half between outrageous Kim screamers and
crafty Thurston rockers, with Lee contributing perhaps the best track
of all, the spine-tingling "Wish Fulfillment". The band explores
truly political topics for the first time (with the exception of "Kool
Thing" on Goo), with songs such as "youth against fascism"
and "swimsuit issue" (Kim´s brutal piece about both the
objectification of women and sexual harassment in the workplace), and
the hilarious exhortation for "Jesse Helms to come into the pit"
on "Chapel Hill." Trade in your Pearl Jam albums if you must
to get this unrecognized classic album of "grunge" music. It´s
a must-have!" (JLM)
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"I know I´m supposed to prefer Daydream Nation
because it was an indie release, but this is much sharper and more biting:
they use wall-of-noise to better effect than I´ve ever heard ("Swimsuit
Issue"), blast out raucous riff tunes ("100%," "Sugar
Kane") and even play melodies once in a while. They continuously experiment
with song structure, and almost always have some weird sound happening somewhere;
they´re like an art-rock band with technical skill, without pretension.
Even when they´re mostly just recycling their own sound (like "Orange
Rolls, Angel´s Spit") the result is never less than interesting.
Thurston´s vocals don´t move me that much, but Gordon is a national
treasure - she makes Courtney Love sound like a spoiled third grader."
(DBW) |
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